Stress in het onderwijs neemt toe
21/10/2014
De werkstress bij het personeel in het onderwijs neemt toe. Vorig jaar had 35,4 procent van de leerkrachten last van werkstress, terwijl dit in 2011 nog 31,4 procent was. Dat blijkt uit een studie van de SERV, de overleg- en adviesraad van de Vlaamse sociale partners.
Eerst het goede nieuws. De werkbaarheidsgraad (een cijfer dat aangeeft hoeveel werknemers tevreden zijn met hun job) in de onderwijssector ligt met 55,1 procent nog steeds nipt hoger dan het Vlaamse gemiddelde van 54,6 procent.
Maar terwijl de situatie in Vlaanderen tussen 2004 en 2013 licht verbeterde, gingen de cijfers voor de onderwijssector sinds 2007 in dalende lijn. Anders gezegd: terwijl de meeste Vlamingen steeds meer tevreden werden met hun job, nam dit in het onderwijs net af. In 2007 vond 59,7 procent van het personeel dat ze werkbaar werk hadden, in 2013 lag dit dus meer dan 4 procent lager.
Hoe dit komt? Stress blijkt de grote boosdoener te zijn. Tussen 2007 en 2013 nam het aantal werknemers met stress in het onderwijs toe van 31,4 procent naar 35,4 procent, wat meer is dan het Vlaamse gemiddelde (29,3 procent). Ook vindt 30 procent zijn of haar job ‘emotioneel belastend’, tegenover gemiddeld 20 procent in Vlaanderen, en blijkt het aantal mensen dat met motivatieproblemen kampt toe te nemen van 6,7 procent tot 10,5 procent.
Huidige job tot het pensioen
Los daarvan blijkt uit de studie ook dat voltijdse personeelsleden in het onderwijs 40,9 uur per week werken, wat bijna even veel is als de gemiddelde voltijds werkende Vlaming (41,6 uur). Ook denkt 63,5 procent in staat te zijn om zijn of haar huidige job te kunnen voortzetten tot het pensioen. Mocht het werk worden aangepast, zou dit zelfs toenemen tot 97,2 procent.
BRON: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141021_01333427
Mening: Het is verontrustend om te lezen dat de werkstress bij leerkrachten toeneemt. De buitenwereld heeft, volgens mij, ook niet altijd evenveel begrip voor leerkrachten. Ze vragen zich dikwijls af hoe kan het nu dat een leerkracht gestresseerd is of een burn-out heeft of… Vaak wordt ons naar de oren gesmeten dat we zoveel vakantie hebben en toch maar enkele uurtjes per week moeten lesgeven. Weinig mensen staan erbij stil dat er nog veel meer bij komt kijken dan enkel wat lesjes geven. Ik moet eerlijk toegeven dat ik me daar soms wel aan kan ergeren. In dit artikel geeft men trouwens aan dat een voltijdse leerkracht ongeveer evenveel werkt als de gemiddelde voltijds werkende Vlaming.
Ik denk dat je voor jezelf een goede balans moet kunnen vinden tussen werken en ontspanning, eender welk beroep je beoefent. Ik denk trouwens ook dat je niet direct mag opgeven als het even wat moeilijker gaat. Naar mijn mening kan het in zo’n geval ook helpen om er met collega’s, vrienden, familie enz. over te praten. Daarnaast is het volgens mij belangrijk dat een leerkracht zich goed voelt op school en dat men het gevoel heeft dat men ergens terecht kan met zijn/haar zorgen.
In dit artikel vermeldt men tevens dat 63,5% van de leerkrachten zijn job kan blijven uitoefenen tot aan zijn of haar pensioen. Onlangs verscheen in de media dat de pensioenleeftijd is opgetrokken. Iedereen moet langer werken, niemand kan er nog aan ontsnappen. Toch stel ik me de vraag hoe leerlingen zullen reageren op leerkrachten die op hun 65, 66 of zelfs 67 nog voor de klas staan?