20th October 2014, 10:38
|
Registered User
|
|
|
|
Net zoals Matthias al aanhaalde is het een feit dat er moet bespaard worden. We zitten in een financiële crisis waar we uit moeten zien te geraken. Maar is het besparen binnen het onderwijs wel zo'n goed idee?
Ik begrijp dat er besparingsplannen doorgevoerd moet worden in deze financiële crisis, maar persoonlijk denk ik niet dat dit een goed idee is, we zullen onze put net dieper gaan graven dan hij al is. Het zal op lange termijn heel wat gevolgen met zich meebrengen, waar we niet op voorbereid zullen zijn. Besparen op onderwijs betekent immers dat de kwaliteit van het onderwijs sterk zal dalen. Dus ook dat we minder goede opgeleide studenten zullen creëren. Een goede opleiding is in deze periode toch ook van cruciaal belang? De nieuwe generatie is immers onze toekomst !
Bovendien zullen gezinnen die zich in een financieel moeilijke situatie bevinden, dit niet meer kunnen betalen. Dit kan als gevolg hebben dat de stap naar het hoger onderwijs voor deze studenten misschien wel groter wordt en daarom gaan ze misschien wel opteren om te gaan werken. Terwijl iedereen toch een gelijke kans verdient? Men moet toch iemand beoordelen op basis van zijn/haar kwaliteiten en niet op basis van zijn/haar financiële toestand.
Anderzijds is het zo dat België zijn inschrijvingsgeld het laagst is van alle EU-landen, dus eigenlijk is het niet meer dan logisch dat het inschrijvingsgeld de lucht in gaat.
Toch ben ik het eens met Matthias, dat men eerst al het mogelijke moet doen om op andere gebieden te besparen voor men begint te besparen binnen het onderwijs.
|