De onderzoeksgroep Polymeerchemie van de UGent ontwikkelt plastics die innovatieve lijm bevatten om schade uit zichzelf te kunnen herstellen. Nieuwe tests leveren alvast veelbelovende resultaten op.
De resultaten van het onderzoek onder leiding van prof. Filip Du Prez, werden recent gepubliceerd in het gerenommeerd tijdschrift Advanced Functional Materials, zo meldt madeinoostvlaanderen.be.
Zelfherstellende autolakken of GSM-covers zijn al op de markt. De UGent zet nu, in samenwerking met de VUB en industriële partners, de volgende stap naar het zelfstandig repareren van grotere materiaaltoepassingen zoals vliegtuigvleugels en scheepsrompen, maar ook fietskaders en windmolenwieken. Concreet wordt ernaar gestreefd om de volgende generatie materialen te ontwikkelen die veiliger zijn, langer meegaan of onderhoudskosten te drukken.
Daarom zijn microcapsules ontwikkeld met twee chemicaliën in de kern. Dat zijn in feite minuscule containers, ongeveer één tiende van een millimeter groot, die een vloeistof bevatten. De twee gebruikte vloeistoffen in de kern zijn goedkoop, stabiel, niet toxisch en reageren snel met elkaar wanneer ze vrijgesteld worden uit de microcapsules door bijvoorbeeld een barst in het materiaal. Grootste meerwaarde, in vergelijking met de vele bestaande laboratoriasystemen, is volgens onderzoeker Xander Hillewaere de industriële toepasbaarheid van het nieuwe systeem.
De gebruikte reactie gaat volledig door in een tijdsbestek van enkele minuten tot uren, afhankelijk van de omstandigheden. Meer onderzoek is nog nodig om het herstel verder op te krikken, maar dit resultaat is een belangrijke, nieuwe stap voorwaarts in het ontwikkelen van een industrieel toepasbaar zelfherstellend (composiet)materiaal.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141017_01326810
17/10/2014
Eigen mening: Dit is een mooi voorbeeld van het feit dat de wetenschap niet stilstaat en men nog iedere dag nieuwe, verbeterde dingen uitvindt. Dit zelfherstellend plastic kan volgens mij een grote invloed hebben op het dagelijkse leven. Zoals in het artikel staat zou dit eventueel kunnen toegepast worden op vliegtuigvleugels en scheepsrompen, wat heel wat mensenlevens zou kunnen redden wanneer er iets fout loopt. Ook de economie zou het volgens mij ten goede komen, aangezien men hierdoor onderhoudskosten kan drukken en bedrijven het geld dat ze hiermee uitsparen dus aan andere dingen kunnen besteden. Ook voor het milieu zou dit een goede uitvinding kunnen zijn, aangezien men minder plastic zal moeten maken om kapotte stukken te vervangen.