Enkele post bekijken
  #1  
Oud 16th October 2014, 19:07
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Smile VRT legt mooie cijfers voor

De VRT kost u jaarlijks 46 euro en nog wat reclame


De VRT heeft vorig jaar 120 van de 125 doelstellingen die de Vlaamse regering de omroep oplegt, gehaald. Slechts vijf keer faalde de zender. Nipt. Dat blijkt uit het jaarverslag.



Heel Vlaanderen kijkt

Op maandbasis keek in 2013 96,9 procent van de Vlamingen wel eens naar een programma van de VRT.


2,1 miljoen voor nieuws

Gemiddeld kijken 2,1 miljoen Vlamingen naar een van de journaals of duidingsprogramma’s van de VRT.


Net niet genoeg Vlaams

Het aandeel van de Vlaamse producties op Eén en Canvas in primetime (18-23 uur) bedroeg 64,3 procent over heel 2013 bekeken. Dat was te weinig. De Vlaamse regering eist 65 procent. Vanaf september werd die 65 procent-norm wel steeds gehaald. Ook op het gebied van ondertiteling schoot de omroep nipt te kort. 94,7 procent is ondertiteld en dat moet 95 zijn.


Bijna heel Vlaanderen luistert

De VRT-radionetten bereikten wekelijks 80 procent van de Vlaamse luisteraars (norm: 70 procent). De gemiddelde luisterduur per dag bedroeg 4 uur en 2 minuten (2 minuten meer dan in 2012). 95,6 procent van de VRT-luisteraars luisterde ook naar de nieuwsuitzendingen op de radio (norm: 80 procent).


Een kwart ‘Vlaamse’ muziek

25,5 procent van de muziek op VRT-radio was van Vlaamse makelij (norm: 25 procent). Op Radio 1 was 15,1 procent (norm: 15 procent) van de muziektijd Nederlandstalig, op Radio 2 was dat 30,0 procent (norm: 30 procent).


Stubru.be de populairste

Een.be (95.703 bezoekers) was de populairste website van de VRT-televisienetten (+32 procent), Stubru.be (31.178) de populairste radiowebsite (+30 procent). Op Facebook heeft Studio Brussel bijna 300.000 fans en MNM bijna 115.000 fans. De VRT-websites werden in 2013 opvallend meer via smartphone (+ 59 procent) en tablet (+ 108 procent) geconsulteerd. Bij Sporza gebeurde 40 procent van de bezoeken via een mobiel toestel.


Vrouwen en nieuwe Vlamingen

De VRT moet de maatschappij weerspiegelen: in dat opzicht werden ook de criteria inzake schermaanwezigheid van vrouwen (36,6 procent) en Nieuwe Vlamingen (6,8 procent) gehaald.


63 miljoen extern

In 2013 bestelde de VRT voor 63 miljoen euro aan programma’s bij externe productiehuizen. Dat komt neer op 33,9 procent van de programma-uitgaven.


39 kleine sporten

Vorig jaar kwamen 39 kleine sporten aan bod bij Sporza. Uitzendingen van kleine sporten bereikten vorig jaar samen bijna 1,3 miljoen kijkers


Het kost u 46 euro

De VRT kostte in 2013 per Vlaming 46 euro aan belastinggeld. Dat belastinggeld was goed voor 66 procent van de middelen van de omroep. Een derde van de VRT-middelen haalt de omroep uit reclame, maar ook inkomsten uit merchandising bijvoorbeeld.


En waar faalt de VRT dan?

Zoals al gezegd: net te weinig Vlaamse producties en net te weinig ondertiteling. Daarnaast is er ook een vooral technisch probleem met de ‘gesproken ondertiteling’. Tot slot moet de omroep nog een inspanning in het personeelsbestand doen. Nu bestaat 0,9 procent van het personeel uit mensen met een beperking en dat moet 1 procent worden. 1,99 procent zijn nieuwe Vlamingen en dat moet 2,5 procent worden.


Blog DSAvond, 16-10-2014
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden