Enkele post bekijken
Oud 15th October 2014, 11:17
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User

Ik kan mij enerzijds wel vinden in de mening van Valerie. Zelf ben ik een heel aantal jaren lid én leiding geweest bij de scouts. Op weekend en kamp moesten onze oudste groepen er soms in kleinere groepjes zelfstandig op uit trekken. Er werden regelmatig durftochten gehouden voordat we er zelfstandig op uit trokken. Dit met als bedoeling "voorbereid" te worden op wat eventueel kon komen.

De durftochten bestaan eruit dat je verschillende groepjes van 3 personen beurtelings vertrekken wanneer het donker is. Verschillende leiding zitten dan verstopt op de weg die de groepjes afleggen. Wanneer de groepjes voorbij iemand van de leiding lopen, haalt de leiding iets met de leden uit. Er wordt hier nooit overdreven en de leden die hieraan niet willen deelnemen, zijn dit ook niet verplicht. Ikzelf vond als lid dat deze durftochten goed waren alvorens we er zelfstandig op uit moesten trekken op weekend of op kamp. Natuurlijk schrokken we wel eens wanneer er iemand van de leiding ergens uit een maïsveld opsprong, maar iedereen stond aan het einde van dergelijke tochten wel sterker in zijn schoenen en had veel "schrik" overwonnen.

Natuurlijk moet er opgelet worden met welke activiteiten men doet op een jeugdbeweging. Maar ik vind dat het toch hier en daar nog wat uitdaging mag hebben. Het is en blijft een scouts en geen les bloemschikken of dergelijke.
Met citaat antwoorden