Enkele post bekijken
  #1  
Oud 14th October 2014, 19:22
Valerie K*rckhofs Valerie K*rckhofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
TreinTramBus vreest verdere inkrimping van het aanbod

TreinTramBus vreest verdere inkrimping van het aanbod

Reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) vreest met de aangekondigde besparing bij de NMBS-groep voor 'een verdere inkrimping van het aanbod'. TTB wijst erop dat eind 2012 en eind dit jaar al bespaard werd/wordt, en noemt 'de bijkomende besparingsronde onaanvaardbaar'. 'Met dergelijke cijfers vrezen we voor een nieuwe kaalslag', laat TTB-woordvoerder Jan Vanseveren dinsdag weten. 'We vragen ons af op basis van welke vervoersvisie de regering tot deze besparing is gekomen. Vooralsnog lijkt het echter op een visieloze botte bijl. We maken ons grote zorgen en willen zo snel mogelijk overleg met de bevoegde minister.'

Er is nog niet bekendgemaakt hoe de NMBS 2,1 miljard euro moet besparen, maar TTB vreest dat het opnieuw zal uitdraaien op schrappen in vroege en late treinen en het weekendaanbod en afschaffen van kleine spoorlijnen. 'We vrezen dat het spoor uiteindelijk alleen nog in de spitsuren een rol van betekenis zal spelen', meent Vanseveren. 'En dat terwijl de globale mobiliteit nu net buiten de spits de sterkste groei vertoont.'

Een verhoging van de tarieven acht Vanseveren niet voldoende om de vooropgestelde 2,1 miljard te besparen. 'Om die besparing op te vangen zou een verdubbeling van de tarieven nodig zijn', aldus de woordvoerder.

De reizigersorganisatie merkt op dat het regeerakkoord in een versterking van het Brusselse GEN-netwerk vooziet. 'We zien niet in hoe dat met dit lagere budget kan worden uitgevoerd.'

Ook Groen en Ecolo lieten dinsdag weten niet te spreken te zijn over de 'loodzware besparing'. Voor de groenen getuigt de regeringsbeslissing van een totaal verkeerde visie op mobiliteit.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141014_01320255
Datum: 14/10/2014
Mening: Ik begrijp dat er besparingen moeten gebeuren, maar nog meer op het openbaar vervoer ? Er zijn al zo veel lijnen afgeschaft/veranderd. Ze zetten mensen altijd aan om het openbaar vervoer te nemen, maar als het zo verder gaat wordt het onmogelijk. In minder dichtbevolkte steden rijden er vaak zelfs geen bussen meer of alleen tijdens schooluren. Twee jaar geleden hebben ze mijn rechtstreekse bus ook afgeschaft. Ik moet nu een overstap maken met als gevolg heel lange wachttijden (Je mist al eens de overstap). Je hebt dus erg veel tijdverlies, met als gevolg dat mensen de auto gaan nemen. Ik vind het dus niet zo'n goed idee dat er nog meer lijnen gaan afgeschaft worden.
Met citaat antwoorden