6 op 10 schoolverlaters vinden onderwijs slechte voorbereiding op job
Onderwijs een goeie voorbereiding op de arbeidsmarkt? Zes op tien schoolverlaters vindt van niet. Bij de werkgevers vindt zelfs maar liefst 70 procent dat schoolverlaters niet goed voorbereid zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Tempo-Team.
De mismatch tussen onderwijs en arbeidsmarkt is een oud zeer, maar wordt in het huidige regeerakkoord aangepakt
Fons Leroy
Onderwijs en arbeidsmarkt zijn niet goed op elkaar afgestemd in ons land. De klaagzang weerklinkt al langer, maar de kloof tussen de twee wordt heel scherp aangevoeld wordt door alle betrokkenen. Bij een rondvraag van Tempo-Team zetten werkgevers en werknemers investeren in onderwijs op de eerste plaats als maatregel om werk te creëren en werkzekerheid te verzekeren. Toch is het huidige onderwijs voor zes op tien ondervraagde schoolverlaters en werknemers geen goede voorbereiding op de arbeidsmarkt. Maar liefst 70 procent van de werkgevers stelt dat schoolverlaters niet goed voorbereid zijn.
De kansen van schoolverlaters liggen in vergelijking met andere werknemers 25 procent lager op de arbeidsmarkt. Voor 30 procent van de werknemers en de helft van de werkgevers is het opleidingsniveau zelfs te laag en onaangepast aan wat bedrijven nodig hebben. Vooral volgens oudere werknemers (45-54 jaar) is de kloof tussen arbeidsmarkt en onderwijs het diepst. Volgens de studie zegt maar één op drie bedrijven het voorbije jaar meer kansen gecreëerd te hebben voor pas afgestudeerden en slechts 30 procent bood meer stages aan voor studenten.
"De remedies zijn gekend. Het onderwijs moet zowel voor werkgevers als werknemers in de eerste plaats meer praktijkgericht zijn, er moet meer ruimte komen voor praktijkstages, technische opleidingen moeten meer gepromoot worden en schoolverlaters moeten op school voorbereid worden op solliciteren en werk vinden", aldus Tempo-Team in een persbericht. Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van de VDAB: "De mismatch tussen onderwijs en arbeidsmarkt is een oud zeer, maar wordt in het huidige regeerakkoord aangepakt met het invoeren van het zogenaamde duale leren, waarbij jongeren op de werkvloer een diploma kunnen behalen. Dat is het praktijkgerichte systeem zoals het ook in Duitsland en Oostenrijk bestaat."
Niet alleen jongere, ook oudere werknemers hebben het moeilijk op de arbeidsmarkt, benadrukt het onderzoek van Tempo-Team. Volgens de ondervraagde werknemers hebben hun oudere collega's twee keer minder gelijke kansen in hun bedrijf en drie keer minder op de arbeidsmarkt, vergeleken met andere werknemers. Het is duidelijk dat beide groepen het niet onder de markt hebben en dat in het licht van het verlengen van de pensioenleeftijd tot 67 jaar, oudere werknemers reden tot ongerustheid hebben wat hun werkzekerheid tot die leeftijd betreft, aldus Tempo-Team. Het onderzoek gebeurde bij 158 werkgevers en 616 werknemers.
Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/economie/6-o...p-job-a2089047/
Eigen mening:
Het artikel zegt het zelf al. Praktijkstages zijn van cruciaal belang om je voor te bereiden voor het echte werk. Er zijn gewoon enkele zaken die je niet kan leren van theorie of filmpjes. Soms moet je het gewoon zelf ervaren en dat is iets wat de beroepsrichtingen beter doen dan andere. Het onderwijs moet ook in andere richtingen meer focus leggen op stages. Zou het kunnen dat oudere werknemers een lagere kans hebben om aangenomen te worden om dat de theorie die ze op school hebben gezien achterhaald is? Misschien moeten we eens kijken of we geen deeltijdse bijscholing kunnen creëren. Een bijscholing die zich richt op het bepaalde beroep in combinatie met een deeltijdse 'stage' die verder kan uitlopen op vast werk.