12th October 2014, 12:42
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Ravels
Posts: 20
|
|
Treinbestuurder zou stoplichten genegeerd hebben
Uit de eerste politionele vaststellingen blijkt dat één van de bestuurders bij het treinincident in Schaarbeek een rood licht zou genegeerd hebben. Dat bevestigt Marie-Rose Broucker, woordvoerster van het Brusselse parket. Met de inbeslagname van camerabeelden hoopt het parket uitsluitsel te brengen.
De twee passagierstreinen hielden vrijdagavond omstreeks kwart voor negen net op tijd halt in de buurt van het station van Schaarbeek. Ze waren op hetzelfde spoor terechtgekomen en zouden frontaal gebotst zijn.
Volgens de NMBS hebben de veiligheidssystemen goed gewerkt. De treinen stopten op zo’n tweehonderd meter afstand van elkaar.
De oorzaak van het incident is nog niet helemaal duidelijk. Zaterdagmorgen leek het nog om een verkeerde wissel te gaan, in de namiddag liet het parket weten dat de eerste politionele vaststellingen wijzen in de richting van een genegeerd stoplicht.
Naast het verhoren van de betrokkenen voert het parket ook een technisch onderzoek met camerabeelden waarop de exacte stand van de wissel zichtbaar moet zijn.
mening: Ik vind het niet kunnen dat sommige treinbestuurders een rood licht negeren. Het is al vaker geweest dat er daardoor een treinongeluk is ontstaan, met vaak veel gewonden. Dan moet je als treinbestuurder toch weten dat je een rood licht niet mag negeren. Als er dan een ongeluk van komt, weten de bestuurders niet meer of het licht op rood stond, of ze zeggen dat ze het niet gezien hebben, maar volgens mij kan je daar niet naast zien. Je moet als treinbestuurder gewoon goed op de lichten letten en stoppen als het rood is, want je speelt zo met mensenlevens.
|