9th October 2014, 09:54
|
Registered User
|
|
|
|
Ik schrok van het feit dat er jaarlijks in België 20 000 abortussen zijn. Ik begrijp in sommige situaties dat men een abortus pleegt en dan denk ik vooral aan een abortus voor een medische reden. Met de technologieën die men vandaag de dag kent kan men al tijdens de zwangerschap ernstige medische problemen opmerken. In sommige situaties denk ik dat het dan inderdaad soms beter is om de zwangerschap te beëindigen en hier heb ik dan ook alle begrip voor. Maar als men ontdekt dat een kindje het syndroom van Down heeft en men breekt dan de zwangerschap af, heb ik hier minder begrip voor. Want zo'n kind kan ook perfect leven, het heeft alleen wat meer zorg nodig van de ouders/familie.
Maar het merendeel van de abortussen is er omdat er geen anticonceptie gebruikt wordt of omdat het verkeerd gebruikt wordt. Iets wat ik heel moeilijk kan begrijpen. Wij leven in een periode waarin er enorm veel anticonceptiemiddelen zijn. Ik begrijp dus niet waarom men deze niet wil gebruiken. Enkele onder deze anticonceptiemiddelen beschermen ons niet enkel tegen ongewenste zwangerschappen, maar ook nog eens tegen Soa's.
Wat ik eigenlijk het ergste vind, is dat er enorm veel koppels zijn die heel erg veel moeite moeten doen om een kind te krijgen en dat sommige andere mensen bij wijze van spreken de ene na de andere abortus plegen, gewoon omdat ze geen anticonceptie willen gebruiken. Hoewel er buiten het plegen van abortus om medische redenen ook nog wel andere redenen zijn die aanvaardbaar zijn. Het probleem is in onze samenleving dat wij veel te veel veralgemenen en daardoor ook die vooroordelen (die ik in sommige gevallen kan verstaan en in andere dan weer niet). We zouden elk geval apart moeten bekijken in plaats van alle vrouwen die een abortus ondergaan over dezelfde kam te scheren.
|