Enkele post bekijken
Oud 8th October 2014, 16:54
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User

Wegens het feit dat we alsmaar ouder worden, zal de pensioenleeftijd ook stijgen. Dit is niet meer dan logisch. We worden ouder door de goede zorgen, maar dit betekent ook dat we de kosten de hoogte injagen, die uiteraard vereffend moeten worden.

Toch zal een verhoging van de pensioenleeftijd op het fysieke gebied een hele uitdaging worden. Het uitoefenen van een beroep moet namijk fysisch mogelijk blijven, wat we niet bij elk beroep kunnen garanderen, denk maar aan een bouwvakker, een lasser. Deze arbeiders zullen niet staan springen om dit akkoord.

Bovendien vraag ik me af wat er met het aantal werklozen zal gebeuren. Al jaren blijft het aantal werklozen stijgen en vinden ze hier geen geschikte oplossing voor. Wanneer we ons langer op de werkvloer bevinden, betekent het dat de nieuwe generatie zal moeten vechten om haar plaatsje op de arbeidsmarkt. Dit kan als gevolg hebben dat het aantal werklozen in een stijgende lijn zal blijven gaan.

Hiernaast stel ik me ook de vraag of iedereen het akkoord wel zal appreciëren. Iedereen wordt namelijk gelijk gesteld en dit zal bij sommigen in het verkeerde keelgat schieten omdat het niet eerlijk is. Eerst was er sprake van een loopbaanduur die zou opgetrokken worden naar 45 jaar. Wie op 18 begint te werken zou dan op 63-jarige leeftijd met pensioen gaan en wie pas op 25-jarige leeftijd op de arbeidsmarkt start, zou tot 70 jaar moeten doorgaan. Maar het nieuwe akkoord heeft beslist dat degene die op 18-jarige leeftijd op de arbeidsmarkt starten langer zullen moeten gaan werken naar de toekomst toe.

Ik denk dat om deze redenen meerdere mensen in opstand zullen komen en/of zich niet tevreden zullen stellen met het akkoord, dit tot in tegenstelling met Stien. Wanneer ik kijk naar het hele akkoord, vind ik ook niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Met citaat antwoorden