Enkele post bekijken
Oud 8th October 2014, 10:37
Evelien.P*llis Evelien.P*llis is offline
Registered User

Financieel directeur Wereldbank geeft bonus op

Financieel directeur Wereldbank geeft bonus op

Financieel directeur Bertrand Badré van de Wereldbank gaat de hem toegekende bonus weigeren nadat eerder controverse was ontstaan rond de premie. Dat heeft het Franse persagentschap AFP uit goede, eensluidende, bronnen vernomen.

De Wereldbank had aan minstens vier van haar toplui bonussen toegekend op het moment dat de instelling een besparingsplan doorvoerde. Badré kreeg een bonus van 94.000 dollar tijdens fiscaal jaar 2014, bovenop zijn jaarlijkse nettosalaris van zowat 380.000 dollar. Het nieuws over de premie zorgde intern voor heel wat ophef aangezien Badré nauw betrokken is bij de herstructurering van de instelling die strijdt tegen armoede. De herstructurering houdt onder andere in dat er over een periode van drie jaar 400 miljoen dollar moet worden bespaard en er mogelijk ook jobs sneuvelen.

In een interne memo die AFP kon inkijken stelde de personeelsorganisatie zich vragen bij het uitkeren van dergelijke bonussen op een moment dat er aan de ongeveer 10.000 werknemers "opofferingen" worden gevraagd. Het instituut verdedigde de bonussen aanvankelijk en voerde aan dat ze ervoor zorgen dat er leidinggevenden van een "hoog kaliber" kunnen worden aangetrokken. Dinsdag wijzigde de Wereldbank echter dat discours en klonk het dat er begrip was voor de gevoelens van het personeel ten aanzien van de herstructurering.

Bron: De Morgen (Belga)
http://www.demorgen.be/economie/fin...us-op-a2078792/

Datum: 8/10/2014

Eigen mening: Naar mijn mening heeft de financieel directeur van de Wereldbank veel geloofwaardigheid verloren. Als je de bonus pas weigert nadat er controverse over is ontstaan, doe je dat niet uit morele overwegingen, maar wel gewoon om je eigen hachje te redden. Ik stel mij ook de vraag of de financieel directeur verrast was over de controverse die rond de hoge bonus is ontstaan? Het is toch niet zo verwonderlijk dat het personeel het er niet mee eens is dat hun overste een grote bonus uitgekeerd krijgt terwijl de rest van het bedrijf moet besparen en inleveren? Ik ben ervan overtuigd dat het geven van bonussen aan mensen die topfuncties bekleden de sfeer onder het personeel niet ten goede komt. Ik kan mij zelfs voorstellen dat zoiets zeer demotiverend werkt voor het personeel dat zich elke dag ten volle inzet op het werk en dan op het einde van de maand zelfs nog moet inleveren op loon. Ik vind het dus een goede beslissing dat hij de bonus geweigerd heeft, maar dat had hij ook al kunnen doen voor de controverse ontstaan was.
Met citaat antwoorden