Enkele post bekijken
  #1  
Oud 7th October 2014, 14:54
Hanne.S*els Hanne.S*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lille
Posts: 26
‘Overtreder dreigt twee keer gestraft te worden’

‘Overtreder dreigt twee keer gestraft te worden’

Politierechters staan niet te springen voor het rijbewijs met punten. CD&V heeft een wetsvoorstel klaar dat de kwestie voor eens en altijd regelt, maar de Leuvense politierechter Kathleen Stinckens waarschuwt voor computerrechtspraak en juridische problemen.
De kans dat het rijbewijs met punten er niet komt is bijzonder klein geworden. Nadat de invoering ervan al is opgenomen in het Vlaamse regeerakkoord en het op tafel ligt bij de federale regeringsonderhandelingen, heeft de CD&V nu een uitgewerkt wetsvoorstel klaar.

Het systeem maakt volgens de indiener van het wetsvoorstel, CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh, bestuurders bewuster dan nu het geval is. ‘Als je in het huidige systeem een overtreding begaat, betaal je de boete en daarmee is de kous af. Of je nu tien keer in een jaar moet betalen of maar een keer, het blijft gelijk. Met het puntensysteem blijft je die boete meedragen. Dat zet aan tot voorzichtiger en dus veiliger rijden.’

Minder verkeersdoden

Het principe zoals het in het wetsvoorstel staan, is vrij eenvoudig: wie een overtreding begaat krijgt een boete en strafpunten. Wie acht strafpunten verliest zijn rijbewijs voor drie maanden en moet een zogenaamd herstelexamen doen. Recidivisten die binnen de drie jaar nog eens acht punten hebben verzameld, verliezen hun rijbewijs zes maanden. Na drie jaar vervallen de strafpunten.

Bij meervoudige inbreuken ineen, worden de punten opgeteld. Een voorbeeld: zonder gordel (1 punt), tien km/uur te snel rijden (1 punt) en het inhaalverbod negeren (3 punten), resulteert in vijf punten in een keer.

Verkeersdeskundigen zijn het erover eens dat het puntensysteem werkt, zo blijkt uit buitenlandse voorbeelden; het is er intussen al in 22 landen van de Europese Unie. In Frankrijk zijn er 42 procent minder verkeersdoden en is het aantal ongevallen spectaculair gedaald sinds het 12 jaar geleden is ingevoerd.

Het oordeel van de politierechter

De Leuvense politierechter Kathleen Stinckens is ‘gematigd positief’, zegt ze. ‘Het is goed dat bestuurders op hun verantwoordelijkheid wordt gewezen. Cijfers uit het buitenland bewijzen dat het aantal verkeersslachtoffers gevoelig daalt. Daar kan niemand tegen zijn.’

Maar rechter Stinckens is er toch niet helemaal van overtuigd dat het wetsvoorstel zaligmakend is. ‘Ik heb het gelezen en stel vast dat het systeem evolueert naar een computerrechtspraak. De punten worden automatisch toegekend. Na acht punten vervalt het recht op rijden voor drie maanden en moet een nieuw examen worden afgelegd. Daar komt geen rechter meer tussen. Dat is jammer, want het is net de persoonlijke aanpak die een systeem menselijk en dus maatschappelijk meer aanvaard maakt.’

‘Als iemand geregeld verkeersovertredingen begaat, is het vaak zinvol dat de politierechter àchter die persoon kijkt. Waarom gebeurt dat zo vaak? Zijn alternatieve maatregelen niet op hun plaats? Een computer kan daar niet over oordelen. En dan heb ik het niet alleen over verzachtende omstandigheden. Het kan zijn dat we net strenger gaan oordelen omdat de overtreder dat nodig heeft.’

Juridische problemen

Naast het puntensysteem met zijn geautomatiseerde bestraffing zullen de politierechtbanken nog altijd moet oordelen over zware overtredingen. Logisch, vindt ook Kathleen Stinckens. Maar tegelijk is daar een gevaar op te zware en zelfs dubbele bestraffing, zegt ze. ‘Wat als iemand al zes strafpunten heeft verzameld door banale overtredingen, zoals fout parkeren? Als die dan een zware overtreding begaat - 81 km/uur in de bebouwde kom, bijvoorbeeld - dan is ie sowieso zijn rijbewijs al voor drie maanden kwijt door het puntensysteem. Maar daarbovenop zal hij ook voor de politierechter moeten verschijnen. De minimumstraf voor zo’n inbreuk is acht dagen rijverbod. Dan zijn we dus dubbel aan het straffen. Juridisch kan dat eigenlijk niet. Advocaten zullen er een flinke kluif aan hebben.’

Punten per overtreding

1 strafpunt (en boete van 55 euro) Gordel niet dragen Richtingaanwijzers niet gebruiken Onrechtmatig op bus- of pechstrook rijden 10 km/uur te snel rijden

2 strafpunten (en boete van 110 euro) Oranje verkeerslicht negeren Bellen met gsm in de hand Rechts inhalen waar dit verboden is Veiligheidsafstand vrachtwagens niet naleven Mistlicht niet aanzetten wanneer dat moet Gevaarlijk en/of hinderlijk parkeren Parkeren op plaats van mensen met een beperking

3 strafpunten (en boete van 165 euro) Rood licht negeren Inhaalverbod niet naleven Dubbel inhalen waar dit verboden is Inhalen bij een oversteekplaats Voetgangers of fietsers in gevaar brengen Regels over het kruisen niet naleven

4 strafpunten (en naar politierechter) Links inhalen op helling of in bocht Aansporen tot overdreven snel rijden Verkeerstekens op overweg negeren Omkeren op autosnelweg Straatraces

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...ampaign=seeding

07 oktober 2014

mening: Ik vind de nieuwe regeling wel goed. Er zijn te veel mensen die de weg nog steeds beschouwen als een race. In België vond ik dat er voorheen niet genoeg werd gedaan aan bv dronken rijders of snelheid duivels. Hopelijk worden deze nu voorzichtiger op de weg nu ze weten dat ze veel harder gestraft zullen worden. Ik hoop ook dat hiermee onze wegen veel veiliger gaan worden, er zijn nog steeds te veel dodelijke ongevallen op onze Belgische wegen.
Met citaat antwoorden