Wie uw vrienden zijn en welke producten uw interesse wegdragen, weet Facebook al langer. Binnenkort weet de sociaalnetwerksite ook hoe het met uw gezondheid is gesteld. In alle stilte werkt Facebook immers aan online "steungroepen" en "preventieve gezondheidsapps". Dat meldt het persagentschap Reuters op basis van informatie van ingewijden.
De voorbije maanden heeft Facebook uitgebreid contact gehad met vertegenwoordigers van de medische industrie en ondernemers, zo meldt Reuters. Daarnaast zet de sociaalnetwerksite een afdeling op poten, gericht op research en ontwikkeling van nieuwe gezondheidsapps.
Hoewel het project nog in de kinderschoenen staat, is het uiteindelijke doel wel al duidelijk. Facebook wil de gezondheidstoestand van de bijna 1 miljard gebruikers kennen. Twee instrumenten moeten hierbij helpen. Enerzijds wil Facebook een hele batterij zogenoemde "preventie gezondheidsapps" lanceren die mensen een gezonde levensstijl aanpraten. Anderzijds denkt de sociaalnetwerksite aan online "steungroepen" waar mensen die aan eenzelfde ziekte of syndroom lijden steun kunnen vinden en ervaringen kunnen uitwisselen.
"Orgaandonorstatusinitiatief"
Facebook is lang niet de eerste mediagigant die zich op het domein van gezondheid waagt. Google en Apple proberen al langer informatie over de gezondheid van hun gebruikers te verzamelen. Volgens Reuters hebben twee vaststellingen Facebook overtuigd dezelfde weg op te gaan.
Enerzijds kende het zogenoemde "orgaandonorstatusinitiatief" een onverwacht groot succes. Dat initiatief laat gebruikers toe online aan te geven of ze hun organen na hun dood wensen weg te schenken of niet. Toen het in 2012 werd gelanceerd, piekte het aantal orgaandonoren in de VS.
Anderzijds hebben de productteams van Facebook gemerkt dat veel gebruikers met chronische aandoeningen zoals diabetes via Facebook op zoek gaan naar informatie en advies.
Privacy
Grote vraag bij dit alles: wat met de privacy? Facebook is zich maar al te goed bewust van ongerustheid hierover en denkt er daarom aan de eerste gezondheidsapps in alle stilte te lanceren en dit onder een andere naam die niet meteen aan de sociaalnetwerksite wordt gelieerd en dus "veilig" lijkt. Ter vergelijking: volgens marktonderzoek weten vele gebruikers bijvoorbeeld niet dat de populaire fotodienst Instagram eigendom is van Facebook.
Ook de recente wijziging in het reglement met betrekking tot de naamkeuze van de gebruikers moet mogelijk in dit licht worden gezien. Tot voor kort moest de naam van een gebruikersaccount overeenkomen met de naam op de identiteitskaart van die gebruiker. Na klachten van Amerikaanse dragqueens zijn ook schuil- of artiestennamen voortaan toegestaan. Naast meer artistieke vrijheid, kan deze versoepeling mensen ook aanzetten om met meer anonimiteit persoonlijke verhalen of medische aandoeningen online te delen.
Bron: De Redactie 3/10/2014 (
www.deredactie.be)
Eigen mening: Langs de ene kant vind ik de hulpgroepen die Facebook wil oprichten wel een goed idee. Mensen met chronische of zelfs andere aandoeningen hebben inderdaad vaak nood aan steun van mens met hetzelfde probleem. Maar het feit dat Facebook de dingen die mensen in zo’n hulpgroep post gaat gebruiken voor andere doeleinde, wat ze per slot van rekening met al onze gegevens doen, dat vind ik een brug te ver. Evenals die gezondheidsapps die ze willen lanceren, mensen gaan deze gebruiken omdat ze iets aan hun gezondheid willen doen en staan er dan ook vaak niet bij stil wat er met hun gegevens gebeurt. Een beetje privacy en duidelijkheid over wat er met onze gegevens gebeurt vind ik eigenlijk echt wel nodig.