1st October 2014, 19:06
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
|
|
Het is al langer geweten dat de oudere generatie vaak een gevaar zijn op de baan. Ik denk persoonlijk dat er inderdaad iets aan gedaan moet worden, want de vergrijzing zal alsmaar meer toenemen. Het is dus van essentieel belang dat er maatregelen getroffen worden voor zowel de 65-plusser als de andere weggebruikers.
Ik denk dat deze checklist al een stap in de goede richting is, maar ik vraag me af of dit wel objectief beantwoord zal worden door de 65-plussers. Wanneer ik kijk naar mijn eigen grootouders en ik hen deze vragen zou voorleggen, ben ik er (bijna) van overtuigd dat zij telkens het "correcte" antwoord zullen geven. Deze oudere generatie reflecteert namelijk vaak naar vroeger, naar de periode waarin ze de reactiesnelheden nog wel hadden en waar ze nog wel een goed zicht hadden op de baan. Op die manier krijg je geen correct antwoord over de rijstijl van de oudere autobestuurder.
Mijn ene grootvader is er namelijk nog heilig van overtuigd dat hij een echte goede chauffeur is, hij vindt van zichzelf dat hij steeds op de juiste snelheid rijdt en alles nog goed kan overzien. Ook met alle veranderingen in de wetgeving is hij nog volledig mee. Wanneer je dan effectief meerijdt met hem, merk je dat hij niet alles meer ziet, wanneer hij aan een kruispunt komt, vraagt hij dan aan mijn grootmoeder of er een wagen aankomt of niet en wanneer zij "nee" zegt, rijdt hij door. Op dat moment heeft hij dus geen volledige controle meer over zijn wagen en vind ik dit dus onverantwoord. Het komt uiteraard ook voor dat mijn grootvader alleen in de wagen zit, dan vraag ik me af of hij uit automatisme gewoon zou doorrijden of dat hij toch zou kijken of er een andere auto uitkomt.
Ze moeten natuurlijk niet alle 65-plussers bannen van de weg, maar ik denk dat zo'n checklist niet voldoende zal zijn. Gelukkig is het al een stap in de goede richting, maar we zijn er nog niet.
|