Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) verspreidt via seniorenverenigingen, ziekenfondsen en steden en gemeenten een checklist, waarmee senioren naar hun rijvaardigheid kunnen peilen.
De checklist met 15 vragen, opgesteld in samenwerking met het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van UHasselt, levert een score op. Wie onvoldoende scoort krijgt suggesties om zijn rijvaardigheid te verbeteren. De checklist is woensdag, niet toevallig op de Dag van de Ouderen, voorgesteld door het BIVV.
Het BIVV is geen voorstander van een verplichte leeftijdsgebonden rij-evaluatie zoals in Nederland bestaat voor 75-plussers. 'De maatschappelijke kost daarvan is te groot, terwijl recent onderzoek uitwijst dat het slechts een zeer beperkte groep is waarvan de rijvaardigheid problematisch is', aldus professor Tom Brijs van IMOB op de persconferentie woensdag.
Het BIVV kiest liever voor een 'getrapt' systeem van rijgeschiktheidsevaluatie, met eerst een vragenlijst, daarna mentale en/of fysieke testen en pas in laatste instantie een rijtest. De checklist van het BIVV is gebaseerd op de 'Drivers 65 Plus'-test van de American Automobile Association uit 2013. Ze kan gezien worden als een eerste sensibiliserende trap in een dergelijk systeem.
'Deze sensibiliseringscampagne wil problemen van rijvaardigheid van senioren vooral bespreekbaar maken', aldus Sofie Boets van het BIVV. 'Een aantal van hun psychische en fysieke functies gaan nu eenmaal achteruit met het voortschrijden der jaren.'
In 2013 raakten 4.739 weggebruikers van 65 jaar en ouder gewond in het verkeer, 151 stierven. Vanaf 75 jaar hebben bestuurders vier keer meer risico op een ongeval dan een automobilist van middelbare leeftijd, zo blijkt uit onderzoek.
De vergrijzing zal de komende jaren nog meer zichtbaar worden in ons verkeer: tegen 2013 zal meer dan een kwart van de bestuurders 65 jaar of ouder zijn.
Dit zijn de vijftien vragen uit de checklist om uw rijvaardigheid te testen:
Vraag 1: Ik gebruik de richtingaanwijzer en kijk achter en naast me als ik van rijvak verander.
Vraag 2: Ik gebruik de veiligheidsgordel.
Vraag 3: Ik probeer op de hoogte te blijven van wijzigingen in verkeersregels en -wetten.
Vraag 4: Kruispunten ervaar ik als lastig omdat er zo veel is om in het oog te houden vanuit alle richtingen.
Vraag 5: Ik vind het moeilijk om te beslissen wanneer ik kan invoegen op een drukke autosnelweg.
Vraag 6: Ik denk dat ik langzamer reageer dan vroeger in gevaarlijke verkeerssituaties.
Vraag 7: Wanneer ik echt van streek ben, heeft dit een effect op mijn rijden.
Vraag 8: Mijn gedachten dwalen af tijdens het rijden.
Vraag 9: Ik word kwaad van sommige verkeerssituaties.
Vraag 10: Ik laat mijn ogen regelmatig controleren om een scherp zicht te behouden.
Vraag 11: Ik bespreek met mijn arts of apotheker of en hoe de medicatie die ik neem mijn rijvaardigheid beïnvloedt.
Vraag 12: Ik probeer op de hoogte te blijven van nieuwe informatie met betrekking tot gezondheid en welzijn.
Vraag 13: Mijn kinderen, andere familieleden of vrienden hebben hun bezorgdheid geuit over mijn rijvaardigheid.
Vraag 14: Hoeveel verkeersboetes, waarschuwingen of ‘discussies’ met politieagenten heeft u de afgelopen twee jaar gehad?
Vraag 15: Hoeveel aanrijdingen (zware of lichte) heeft u de afgelopen twee jaar gehad?
De vragenlijst is ook online beschikbaar op
www.senior-test.be .
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141001_01297803
Datum: 01/10/2014
Eigen mening: Persoonlijk zou ikzelf een rijverbod voor ouderen gepast. Ouderen denken namelijk dat men nog zeer goed kunnen rijden, maar toch vormen zij een gevaar. Uit ervaring merk je dat ouderen een trager reactievermogen hebben, sneller afgeleid zijn, en dergelijke dingen. De checklist is dan echter wel een goed idee, maar gaan ouderen hierdoor ook actie ondernemen? Als ouderen dit thuis afleggen en merken dat ze een onvoldoende behaald hebben, gaan zij hier dan ook iets aan veranderen? Ik wil hiermee niet zeggen dat iedere 60-plusser een gevaar is. Er zijn ook ouderen die nog steeds perfect met de wagen kunnen rijden. Het initiatief is goed, maar ikzelf zou een rij-examen vanaf een bepaalde oudere leeftijd ook gepast vinden.