1st October 2014, 08:41
|
Registered User
|
|
|
|
Rik Torfs vraagt afschaffing seksismewet
Rik Torfs vraagt afschaffing seksismewet
De Leuvense rector Rik Torfs roept het nieuwe federale parlement op om de seksismewet af te schaffen. 'Met dit soort vage teksten kan je wetgeving evengoed afschaffen’, schrijven rector Rik Torfs en postdoctoraal onderzoeker Jogchum Vrielink in een opiniestuk in deze krant.
Eerder al schreven de twee academici dat de antiseksismewet ‘overbodig en ongrondwettig’ is. Dat deden ze toen het wetsontwerp van minister Joëlle Milquet (CDH) nog door het parlement moest worden goedgekeurd. Nu richten ze zich expliciet tot het nieuwe parlement, om de kwestie te ‘corrigeren’ voor de wet verdere schade aanricht.
De aanleiding voor hun nieuwe aanval is de verklarende brochure die het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen heeft gemaakt. Daarin worden voorbeelden opgelijst van seksistische uitingen ‘die (al dan niet) verboden worden door de wet ter bestrijding van seksisme’.
‘Neem nu zo’n uitspraak als: “Wéér een die het geld van haar man uitgeeft aan lippenstift en schoenen”. Wij zijn het ermee eens dat het ongepast is om zoiets te zeggen over een vrouw die net inkopen heeft gedaan. Ik zou daar zelf ook op reageren. Maar deze uitspraak strafbaar stellen? Alstublieft zeg!’
De academici vinden dat het Instituut de wet niet bepaald minimalistisch heeft ingevuld. Volgens Vrielink en Torfs valt het bovenstaande voorbeeld onder de vrijheid van meningsuiting. ‘In een democratische maatschappij moeten we nu eenmaal tolereren dat sommige mensen grof zijn.’
Andere voorbeelden doen dan weer niet ter zake, aldus Vrielink, omdat ze via andere wetten strafbaar zijn.
Bron: De Standaard 1/10/2014
Mening: Naar mijn mening heeft Rik Torfs ergens wel gelijk als hij zegt dat de antiseksisme wet te vaag is. Met het voorbeeld dat hij aanhaalt, bevestigt hij dit ook. Mannen of vrouwen doen bijvoorbeeld soms uitspraken over hun echtgenoot die misplaatst of zelfs grof zijn, maar hoe kan men dit nu bestraffen? Hij spreekt vervolgens over de vrijheid van meningsuiting, een mensenrecht. Iedereen doet wel eens een uitspraak die nogal mensonterend kan overkomen, maar die ook bestraffen... Ik vind niet dat men de antiseksisme wet moet afstraffen, maar wat men wel zou moeten doen is deze wet meer concretiseren. In dit artikel gaat het wel degelijk over mensenrechten, denk maar aan de vrijheid van meningsuiting, maar evenzeer aan de gelijkheden tussen man en vrouw. Vandaar dat ik het op het forum van mensenrechten heb geplaatst.
|