1st October 2014, 04:12
|
|
Administrator
|
|
|
|
Dat was toch om te lachen, meneer Adriaenssens?
Dat was toch om te lachen, meneer Adriaenssens?
Dat was even schrikken! Peter Adriaenssens roept ouders op om geen tablets en ander modern tuig meer te kopen voor hun kinderen. Niet tot de technologische industrie ‘haar verantwoordelijkheid neemt’ en garandeert dat het ‘veilige instrumenten’ zijn voor jongeren (DS 30 september).
Gelukkig weet ik dat Peter Adriaenssens een wijs man is. Het moet dus wel een boutade zijn. Of een spontane hartenkreet, misschien. In ieder geval niet écht een advies aan ouders om de 21ste eeuw uit hun gezin te bannen. Want dat zou dan toch het domste zijn wat ik in jaren heb gehoord over dit belangrijke onderwerp.
Ik herken het gevoel wel, hoor. Soms denk ik dat ook: kunnen die fabrikanten niet wat meer moeite doen om hun apparaten geschikt te maken voor kinderen? Maar dan heb ik het over praktische dingen. Bijvoorbeeld: dat je op een tablet zou kunnen inloggen met verschillende ‘accounts’, zoals dat op een pc gebeurt.
Adriaenssens denkt blijkbaar aan een tablet die automatisch blokkeert als een tiener een naakte selfie wil doorsturen. Wat voor vreemde, perverse spionage-software zou er moeten worden ingebouwd in elke computer om dát te realiseren? En willen we dat écht: de Amerikaanse en Chinese fabrikanten vragen om de zorg voor onze kinderen van ons over te nemen?
Europa maakte die kapitale fout enkele maanden geleden, toen het Google opdroeg om voortaan te bepalen wat er wel en niet op het internet mag staan – in het kader van het zogenoemde recht om te worden vergeten. Dat gebeurde vanuit dezelfde basisreflex: Google heeft het probleem veroorzaakt (dat al onze jeugdzonden eeuwig opzoekbaar blijven op het net) en ‘moet het dan zelf maar oplossen’. Maar dat maakt het nog geen verstandig idee. Als één ding nog erger is dan censuur van het internet, dan is het geprivatiseerde censuur van het internet.
Elk communicatiemedium kan worden misbruikt – door pesters of erger. De Belgische post heeft, na 180 jaar, nog altijd geen envelop ontwikkeld die beveiligd is tegen pest- of dreigbrieven. De fiets die vanzelf stopt aan het rood licht staat ook nog niet op punt.
Boycotten dan maar?
Blog DS, 01-10-2014 (Dominique Deckmyn)