Enkele post bekijken
  #6  
Oud 28th September 2014, 21:12
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Op zich is er niets mis met het feit dat elke leerkracht een uurtje meer zou moeten werken. Want wanneer je het aantal uren dat er gewerkt wordt door een leerkracht vergelijkt met een gewone werknemer is er toch nog een groot verschil. Op basis van dat verschil zou je eventueel kunnen zeggen dat de leerkracht inderdaad een (paar) uur meer zou kunnen werken per week. Maar waar er geen rekening mee gehouden wordt, is al het voorbereidend werk dat je thuis doet, denk maar aan opdrachten en lesvoorbereidingen maken, toetsen verbeteren, uitstappen organiseren, oudercontacten organiseren die vaak tot 's avonds laat duren. Dit alles zit inbegrepen in het loon van de leerkracht en hiervoor wordt men dus niet extra betaald, maar het is vaak wel enorm tijdrovend.

Wanneer je dan verder leest in het artikel, spreekt men ook over het feit dat de beginnende leerkrachten minder werk/werkzekerheid zullen hebben. Indien dit systeem erdoor zou komen, vrees ik dat het nog moeilijker gaat worden om werk te vinden in het onderwijs. Enkele kennissen van me, hebben het (enkele jaren na afstuderen) nog steeds heel moeilijk om een job in het onderwijs te vinden. Dan vraag ik me af wat dat gaat zijn wanneer ik zou afstuderen. Hoelang zal ik moeten zoeken naar een job? Hoeveel interims zal ik doen vooraleer ik vast werk vind in een school? Of zal ik uit noodzaak in een andere sector moeten gaan werken om toch vast werk te vinden? Er heerst nu al grote onzekerheid, laat staan dat er minder leerkrachten 'nodig' zullen zijn, dan vrees ik dat je echt geluk moet hebben om werk te kunnen vinden.

Hopelijk komt dit systeem er dus niet door, het zal nefast zijn voor de nieuwe generatie leerkrachten.
Met citaat antwoorden