Enkele post bekijken
Oud 27th September 2014, 15:54
Roxan.b*oeckx Roxan.b*oeckx is offline
Registered User

Kerk helpt moeders hun baby’s vinden

Dertig jaar na de wanpraktijken in het Lommelse tehuis Tamar, waar in de jaren zeventig honderden vrouwen door kloosterzusters gedwongen werden tot adoptie, neemt de Kerk nu toch haar verantwoordelijkheid. De Belgische bisschoppen gaan moeders helpen met hun zoektocht naar hun afgestane baby’s. Dat schrijft Het Belang van Limburg.

Tussen 1970 en 1983 zijn honderden vrouwen het slachtoffer geworden van gedwongen adoptie in het Lommelse tehuis Tamar. Kloosterzusters verplichtten er jonge zwangere vrouwen afstand te doen van hun babys. De zusters verkochten de kinderen voor grof geld -tot 3 miljoen oude Belgische frank - aan adoptieouders. Later gingen de moeders op zoek naar hun kind, maar dat was bijzonder moeilijk omdat de adoptiedossiers zijn verbrand, zegt Marleen Adriaens van de vzw Mater Matuta, die de Tamarvrouwen verenigt.

Na een jarenlange strijd neemt de Kerk nu haar verantwoordelijkheid. We zijn bereid moeders te helpen zoeken naar hun kinderen, bevestigt de woordvoerder van de Belgische Bisschoppenconferentie.

Mijn mening: Ik vind het schandalig dat zoiets is kunnen gebeuren. Ik dacht dat België een vrij modern land was. En dat de gedwongen moeders hun baby's verkocht werden voor geld en zij hier nooit iets van hebben gezien, vind ik zeker schandalig. En zijn deze dosiers bewust verbrand of niet?
Met citaat antwoorden