Enkele post bekijken
  #2  
Oud 26th September 2014, 14:36
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Meer lesgeven komt van pas in tijden van besparing

Meer lesgeven komt van pas in tijden van besparing


In de zoektocht naar miljoenen komt het oude verschil tussen de leerkrachten in het secundair op tafel. ‘We zullen toch de historische kans niet missen om dat gelijk te trekken?’



Vandaag geven voltijdse leerkrachten in het secundair 22 uur les in de eerste graad, 21 uur in de tweede graad en 20 uur in de derde. Als het gaat om masters (de licentiaten van vroeger) verdienen ze bovendien meer dan de bachelors (de vroegere regenten).

Dat is een historische erfenis waarbij vandaag vraagtekens geplaatst worden. Is het te verantwoorden dat iemand minder werkt en meer verdient? Is lesgeven aan een 13-jarige makkelijker dan aan een 17-jarige?

Bovendien zitten we in een besparingscontext en dan komt die ‘anomalie’ op tafel. Het secundair onderwijs moet 20 miljoen bezuinigen bovenop de verlaagde werkingsmiddelen. De omkadering – het personeel – komt zo in het vizier.

De maatregel zou in 2015 (het eerste trimester, september tot december) 20 miljoen opbrengen, het jaar daarop 60 miljoen euro. Die bedragen zijn zeer aantrekkelijk.

De koepels zijn het idee erg genegen. ‘Liever dit dan te besparen op werkingsmiddelen of op het aantal lestijden. Directies kunnen zo evenveel lestijden over minder leerkrachten verdelen,’ legt secretaris-generaal Chris Smits van de katholieke koepel, het VSKO, uit.

De koepels schuiven zelfs het idee naar voren om iedereen 22 uur te laten geven. Dan zou wie nu 20 uur lesgeeft, er twee bij krijgen. Goed voor nog meer besparing, tot 80 miljoen.

‘We zouden een historische kans missen als we dat niet deden,’ zegt Smits.

De keerzijde van de medaille is dat het banen zal kosten. Die zouden haast volledig vallen bij de beginnende leerkrachten, voor wie er minder plaats is als alle huidige leerkrachten meer zouden werken. ‘Wij gaan uit van een verlies van meer dan 1.500 banen’, zegt Chris Smits.

‘Wij vinden dit ook niet leuk, maar het is kiezen tussen de pest en de cholera.’ De bonden houden het bij 1.200 jobs die verdwijnen.

De koepels willen dit voorstel wel meteen koppelen aan een debat over de loopbaan en over de schoolopdracht. Die omvat veel meer dan alleen de uren voor de klas, klinkt het.


Afgewezen

De vakbonden zijn ertegen gekant. ‘Wij hebben het voorstel vernomen op een informeel overleg met het kabinet en het meteen afgewezen,’ zegt Jos Van Der Hoeven van de christelijke COC. ‘We leggen het (vandaag, red.) voor aan ons nationaal comité.’

Zijn collega van de ACOD, Raf De Weerdt, noemt het banenverlies bij de jongeren cynisch ‘een oplossing van de problemen die beginnende leerkrachten ervaren’.


Blog DS, 26-09-2014 (Tom Ysebaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden