Enkele post bekijken
  #1  
Oud 26th September 2014, 11:18
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
‘Leerkrachten uur langer laten werken gaat ten koste van banen’

De vakbonden zijn duidelijk geen voorstander van het voorstel om leerkrachten in het secundair onderwijs een uur langer les te laten geven tegen dezelfde wedde.
‘Over het verschil in uren kan gepraat worden, maar niet onder druk van besparingen’, zegt Raf de Weerdt van de ACOD. Hij noemt het banenverlies bij de jongeren - dat een gevolg zou zijn van de maatregel - cynisch ‘een oplossing van de problemen die beginnende leerkrachten ervaren’.

Van Der Hoeven van de Christelijke Onderwijscentrale (COC) zegt dat hij het voorstel op een informeel overleg met het kabinet te horen kreeg en het meteen afgewezen heeft. In De Ochtend op Radio 1 gaf Van Der Hoeven aan dat er ook andere zaken moeten besproken worden als dit voorstel op tafel komt te liggen. Hij vindt dat dergelijke voorstellen moeten besproken worden in een breder kader, dat een volledige loopbaanplan omvat.

Het is bovendien een ‘vals debat’ zegt hij: ‘Mocht het zo gemakkelijk zijn, dan was er geen lerarentekort. Iedereen die zegt dat de opdracht van een leraar alleen maar bestaat uit een aantal uren lesgeven is compleet mis. Mocht het zo zijn, dan nodig ik alle werknemers uit de privésector uit om naar het onderwijs te komen.’

Van Der Hoeven vreest ook banenverlies. ‘Dit gaat ten koste van tijdelijke leraars. Men belooft ons meer werkzekerheid, maar die maatregel zou betekenen dat er tot 1.200 tot 1.500 minder tijdelijke leraars zouden zijn. Waar blijft dan die werkzekerheid?’

De COC wees er in een persmededeling ook al op dat er nog niets beslist is en noemt berichten dat sommige leraars wekelijks enkele uren extra zullen moeten werken’ ‘én voorbarig én een provocatie’.

Bron: De Morgen (26/9)

Commentaar: Het is maar te hopen dat wij nog aan een baan geraken... Eén extra uurtje leek mij onschuldig, maar het heeft toch grotere gevolgen dan ik dacht...
Met citaat antwoorden