Enkele post bekijken
Oud 25th September 2014, 12:47
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User

14-jarig model schittert in Milaan: "Kinderarbeid of niet?"

Tijdens de voorbije modeweek van Milaan liep een 14-jarig model uit Nederland mee. Roos Abels besteeg er de catwalk voor Prada en Giamba. Haar optreden trok heel wat internationale aandacht, maar bood ook stof voor controverse: Hoe jong mag een model eigenlijk zijn?

Het model uit Purmerend 'liep' verleden week voor het grote Italiaanse modehuis Prada en ook voor Giamba, de nieuwe lijn van modeontwerper Giambattista Valli. Het slanke meisje trok meteen de aandacht. Ze opende niet alleen de Prada show, maar nam ook het slot voor haar rekening. Sinds haar optreden wordt Abels' naam niet zelden in één adem genoemd met beloftevolle zinsneden als "de nieuwe it-girl van het moment" en het "model van de toekomst". Naast Abels' liep in Milaan ook het Nederlandse topmodel Lara Stone mee.

Het feit dat Abels' performance meteen de aandacht van de internationale pers wist te grijpen, had echter niet alleen te maken met Prada's uitstekende reputatie wat het spotten van jong talent betreft. Ook de wel erg jonge leeftijd van het model zat daar voor iets tussen. De vraag of hier geen sprake was van kinderarbeid, werd al snel geopperd. Is 14 jaar niet te jong om in de jachtige wereld der mode met zijn vele grillige uitwassen te worden ondergedompeld?

School missen
Abels' managementbureau, het Italiaanse Brave Models, wijst die vraag echter van de hand. Directeur Bruno Pauletta: "Als een meisje van haar ouders en school toestemming krijgt om één of twee dagen les te missen, dan vinden wij dat geen groot probleem. Wij zien dat als iets heel anders dan fulltime modellenwerk."

Roos werkte volgens Pauletta slechts een paar dagen voor Prada. "En zo'n show duurde hooguit een kwartier. Trainingen hoefde ze niet te doen en haar make-up werd in hooguit anderhalf uur gedaan. Ieder modellenbureau ter wereld heeft kinderen in de leeftijd van 15 tot en met 17 jaar onder contract."

Steeds meer weerstand
In de modewereld bestaat steeds meer weerstand tegen al te jeugdige modellen. In Amerika schrijft The Council of Fashion Designers of America (CFDA) voor dat alleen modellen die minstens 16 jaar oud zijn kleding mogen showen tijdens de New Yorkse modeweek. In Engeland hebben de leden van de Association of Model Agents (AMA) zich verbonden aan dezelfde belofte. Voor de Milaanse modeweek, die liep van 17 tot 23 september, zijn er echter geen beperkende regels van deze soort.

Renate Peters-Huisman, directeur van RPH Modelmanagement uit Amsterdam neemt liever geen modellen aan van onder de 16 jaar. "Ik kan uit ervaring zeggen dat de meeste meisjes in dit vak sterker in hun schoenen staan op 16-jarige leeftijd dan wanneer ze 14 jaar zijn. Als ze 16 jaar zijn, hebben ze vaak nog maar één jaar school te gaan en kunnen ze hun carrière langzaam opbouwen. Hoewel een bedrijf als Prada met jongere modellen blijft werken, zijn veel andere bureaus juist op zoek naar oudere modellen."

Dat veel modellen al jong beginnen, werd in 2012 nog eens onderstreept door een onderzoek van The Model Alliance onder 85 modellen. Ruim de helft gaf aan voor haar 16de te zijn begonnen met een modellencarrière.

Eigen mening:
Ik heb dit artikel gevonden in de krant 'De Morgen' op 25 september 2014 en heb dit in deze map geplaatst omdat het een cultureel artikel is. Het gaat over mode en mode is een onderwerp dat in alle culturen verschillend is. Als ik een persoonlijk antwoord moet geven op de vraag in de titel van het artikel, vind ik dat het afhankelijk is van de situatie. Als het een tiener is, die beseft dat hij/zij het voor zijn/haar plezier doet, dan vind ik het goed. Hij/zij doet het als een hobby en houdt het daarbij. Als het dan een tiener is, die niet meer beseft dat het een hobby is en bijvoorbeeld al bijna een anorexia patiënt is omdat hij/zij zo goed zijn/haar best wil doen, dan vind ik het niet meer goed. Vaak gaat het dan ook de druk zijn, door bijvoorbeeld de werkgever, die het zover lijdt en dan vind ik dat het al eerder neigt naar kinderarbeid.
Met citaat antwoorden