Enkele post bekijken
  #4  
Oud 24th September 2014, 14:56
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Ik denk wel degelijk dat deze 'heisa' toch over iets gaat...

Wat Amelie bijvoorbeeld zegt, is volledig terecht. Als kind leer je (normaal gezien) zwemmen in een zwembad. Maar welk kind gaat er in de zomervakantie nu eens niet naar zee, naar een meer, naar een rivier zwemmen? Een hele andere watertemperatuur, een hele andere omgeving met eventueel stroming. Alles is veel groter, eventjes overzwemmen is opeens geen 25 of 50 meter, maar misschien een paar 100 meter.

Ik vrees gewoon dat men deze nadruk verlegt, omdat het niveau van de zwemkunsten aan het dalen is. Vroeger gingen wij wekelijks zwemmen in de lagere school. Kijk nu maar eens naar Turnhout: daar kan je niet meer zwemmen. De lagere scholen moeten zelfs al uitwijken naar hotels om daar zwemles te geven. Er wordt ook veel minder frequent gezwommen.

Volgens mij is het hoog tijd om de zwemlessen terug frequenter te organiseren. Dus zeker elke week gaan zwemmen. Om dan de nadruk iets meer richting overleven te schuiven, vind ik zeker een goed idee. Maar de verschillende zwemtechnieken moeten wat mij betreft zeker ook aan bod komen.

Voor de iets oudere kinderen is het misschien een goed idee om ook enkele keren per jaar in open water te zwemmen. Zo leren zij ook de gevaren van een open water inschatten. Er verdrinken elk jaar immers nog kinderen (en volwassenen) op plaatsen waar bijvoorbeeld geen redders zijn en ze voor de volle 100% op hun eigen kunnen aangewezen zijn.
Met citaat antwoorden