23rd September 2014, 22:45
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
|
|
Ik vind het positief dat ze hier eindelijk onderzoek gaan naar doen. De mensen kopen maar een elektrische fiets, zonder hen eerst vooraf goed te laten informeren. Het is inderdaad zo dat een elektrische fiets makkelijk snelheden van 25 km/u kan halen, maar kunnen de bestuurders van zo'n fiets nog wel snel genoeg ingrijpen in gevaarlijke situaties. Jongeren die een bromfiets willen besturen, moeten hiervoor een examen afleggen, waarom zou men dan oudere mensen die een elektrische fiets aanschaffen ook niet verplichten om een examen/test af te leggen. Hiermee bedoel ik ook een test op reactiesnelheid. Hoe ouder men wordt, hoe trager we reageren op bepaalde situaties en zo ontstaan dan ook meer ongevallen. Wat betreft de fietspaden, deze zijn op vele plaatsen in erbarmelijke staat. Laat staan de plaatsen waar er zelfs nog geen fietspaden zijn en de fietsers gewoon op de rijweg moeten rijden. Het wordt hoogtijd dat we in België een voorbeeld nemen aan onze noorderburen, waar men wel over degelijke fietspaden beschikt. Wanneer onze fietspaden dan optimaal zijn zal het aantal ongevallen ook dalen. Wat ik toch nog wil meegeven is dat er een snelheidsbeperking zou moeten komen op de elektrische fietsen en liefst één die lager is dan 25 km/u. Nog een punt dat misschien door gemeentes kan gedaan worden is veiligheidslessen inrichten voor mensen die een elektrische fiets wensen te besturen. Bij ons op de gemeente is er zo iemand aangesteld die ouderen lessen geeft van hoe ze hun veilig moeten verplaatsen in het verkeer met een elektrische fiets. Want niet alle ouderen zijn nog op de hoogte van het huidige verkeersreglement.
|