23rd September 2014, 18:16
|
Registered User
|
|
|
|
Persoonlijk vind ik dit artikel vrij vaag, in het ene artikel spreekt men over een inschrijvingsbedrag van 900 of 950 euro. Hier spreekt minister-president Bourgeois over "minder dan 1.000 euro", maar dat is nog steeds een forse verhoging in vergelijking met het huidige bedrag. Wanneer er een gezin is dat momenteel 600 euro moet betalen, kan deze kost snel verhoogd worden tot 900 euro. dit is maar liefst een verhoging van 300 euro, of 1/3de van het oorspronkelijke bedrag! Tegenwoordig is het niet voor elk gezin gemakkelijk om dit eventjes op tafel te leggen.
Gelukkig bestaat het systeem van de beursstudenten, maar ook zij zullen wellicht een verhoging meemaken van het inschrijvingsgeld. Ik vrees dat dit toch nog steeds een effect zal hebben op die mensen die het echt niet breed hebben.
Langs de andere kant begrijp ik ook dat er bespaard moet worden, maar waarom gaan ze besparen op het onderwijs? Kunnen ze het geld niet ergens anders halen of op andere manieren besparen? Bijvoorbeeld bij de mensen die op verschillende vlakken profiteren van de systemen van de overheid. Er zijn namelijk verschillende mensen die nog nooit gewerkt hebben (of misschien enkele jaren) in heel hun leven en gewoonweg leven van 'den dop' of andere inkomsten. Deze personen hebben (vaak) ook helemaal geen ziektes en profiteren gewoon van de huidige systemen die aanwezig zijn in België.
De studerende jeugd is momenteel net de toekomst voor ons land. Als ze meer vragen voor de inschrijvingen, zullen er minder hooggeschoolden studeren en ik verwacht dat dit toch een negatief effect zal hebben op de economie.
|