Enkele post bekijken
Oud 23rd September 2014, 14:55
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User

Ik denk dat het normaal is dat studenten langer studeren aangezien niet iedereen na het middelbaar weet of ze al dan niet de juiste studiekeuze hebben gemaakt. Het is belangrijk dat er in het secundair onderwijs al aan de keuzebekwaamheid van de leerlingen wordt gewerkt. Leerlingen moeten de kans krijgen om hun eigen mogelijkheden en capaciteiten te ontdekken, zodat ze een doordachte beslissing kunnen nemen.

Ik weet niet of de verstrenging van het hoger onderwijs een oplossing is. Veel studenten komen na het middelbaar in een grote stad terecht en moeten hun studies zelf plannen en organiseren. Dat is niet voor elke student even vanzelfsprekend. Als ze hierdoor één jaar verpesten, wil dit niet zeggen dat ze niet capabel zijn om een diploma te halen. Naar mijn mening verdienen studenten dus wel een tweede kans.

Toch moet ik toegeven dat ik geen voorstander ben van "het meenemen van vakken". Ik denk dat het voor studenten dan moeilijker en moeilijker wordt om hun vakken goed in te plannen en hun studietijd goed te verdelen. Door dit systeem kunnen ze in het eerste, tweede en derde jaar zitten en dat lijkt mij ook geen goede oplossing. Een verstrenging van het systeem dringt zich wel op, maar er moet wel rekening gehouden worden met het feit dat studenten door omstandigheden niet altijd voor alle vakken slagen.
Met citaat antwoorden