Enkele post bekijken
  #1  
Oud 22nd September 2014, 08:30
Yorben Yorben is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 3
Onderzoek Ugent toont aan: 'Tijd dat België vettaks invoert'

Een belasting van tien procent op vetrijke snacks, snoeps en suikerhoudende dranken zou de consumptie ervan doen dalen - en zo over een periode van twintig jaar de Belgische staat een besparing op gezondheidszorgen van 2,2 miljard euro opleveren, zo toont onderzoek van de Universiteit Gent aan.

Het onderzoek van de UGent werd geleid door gezondheidseconoom Lieven Anemans en medisch ethicus Ignaas Devisch en vertrekt vanuit eerder onderzoek waaruit blijkt dat een heffing van tien procent op ongezonde voeding de gemiddelde body mass index ('BMI') van de volwassen bevolking doet dalen.

Dat zal overgewicht niet de wereld uithelpen, maar reduceert wel de kans op een aantal ziektes die worden uitgelokt door overgewicht. 'Met de taks zouden we gezonder eten en zouden heel wat aandoeningen minder voorkomen: hartziekten, diabetes, beroertes en sommigen kankers', vertelt Annemans vandaag in De Standaard. 'Daardoor vallen kosten voor de behandelingen weg.' In totaal gaat het om een besparing van 2,2 miljard euro in twintig jaar tijd.

Annemans meent ook dat beleidsmakers dringend moeten nadenken over een suiker- en vettaks. 'Uit ons onderzoek blijkt dat landen die zo'n belasting goed voorbereiden, in hun opzet slagen. Denemarken heeft laten zien hoe het zeker níet moet. De Finnen, daarentegen, hebben hun 'snoeptaks' recent met succes ingevoerd.'

Bron : De Standaard 22/09/2014

Mening: Ik denk in principe dat er stappen nodig zijn om mensen weer gezonder te laten leven, maar heb toch ook mijn vragen bij deze 'snoeptaks'. Ten eerste vind ik dit weer een zoveelste stap om de overheid rijker te maken door de 'gewone mens' allerlei extra kosten op te leggen. Ik denk dat het al een veel grotere stap zou zijn om gezondere voedingswaren weer goedkoper te maken. Fastfood is vandaag de dag goedkoper dan een gezonde maaltijd, en net dat zorgt ervoor dat gezinnen met lagere inkomens ook sneller opteren voor fastfood of snoep. Indien men deze 'snoeptaks' zou invoeren wordt het levensnoodzakelijke (namelijk: eten) weer duurder en zullen meer mensen honger lijden die niet kapitaalkrachtig genoeg zijn. Als het voor de overheid echt gaat om volksgezondheid zouden ze naar mijn mening beter eerst investeren in wat wél gezond is en dit opnieuw betaalbaarder maken alvorens grotere taksen op ongezonde zaken te leggen.
Met citaat antwoorden