20th September 2014, 22:45
|
Registered User
|
|
|
|
Ik ben akkoord met I*e over het feit dat de proef zou moeten doorgaan in zowel het kleuteronderwijs als het lager onderwijs en het secundair onderwijs. Al denk ik dat men hier meer spreekt over een toelatingsproef die niet echt de leerlingen weigert, maar indien er leerlingen zijn die bepaalde vaardigheden hebben, die opgekrikt kunnen worden, vind ik dit zeker geen slecht idee. Een leerkracht moet volgens mij toch van alles een beetje afweten en competent genoeg zijn om voor de klas te staan, of dat nu bij kleuters is, leerlingen van de lagere school of pubers.
Een echte toelatingsproef waarbij leerlingen de toegang geweigerd kan worden om de opleiding te volgen, vind ik echter niet zo’n goed idee. Volgens mij is dit ook niet zo bedoeld in het artikel. Het gaat meer om een test aan te bieden die niet bindend is en die de student kan doen inzien of hij over voldoende voorkennis beschikt om de studierichting aan te vatten. Ik denk dat iedereen wel voor het beroep leerkracht kan gaan, zolang je voldoende gemotiveerd bent om de opleiding te volgen en je ervoor gaat, ook al gaat niet alles van de eerste keer van een leien dakje.
|