12th October 2004, 19:15
|
Registered User
|
|
|
|
Happy Kim
tja, de discussie of Mc Donalds en andere fastfoodketens al dan niet met de vinger moeten gewezen worden wat betreft overgewicht in onze maatschappij, kwam gisteren in het 'actualiteitsmagazine' Telefacts weer uitgebreid onder vuur te liggen. Zolang men bekommerd is om de gezondheid van mensen die kampen met overgewicht en niet om het esthetische aspect, vind ik het verantwoord dat men deze discussie voert. Maar of we nu de consument of de maatschappij met de vinger moeten wijzen, is een andere vraag. Langs de ene kant is de consument degene die zélf beslist wat hij/zij eet en drinkt maar aan de andere kant leven we in een maatschappij in dewelke het moeilijk is neen te zeggen tegen alle mogelijke verlokkingen, waaronder een driedubbele hamburger die eruit ziet om in te bijten... Who is to blame ? Ik denk dat beide partijen moeten proberen kritisch en redelijk te zijn. Mc Donalds denkt zijn deel van de plicht gedaan te hebben, door enkele hamburgers op het menu aan te vullen met 'zogezegd' gezonde slaatjes, want zo onschuldig zijn die slaatjes ook weer niet. Onlangs nog las ik een artikel in Test Aankoop dat de vinaigrettes die ze bij een slaatje serveren, vettiger en calorierijker zijn dan een gewone hamburger... En voor wat de plicht van de consument betreft geldt volgens mij nog altijd het eeuwenoude gezegde : 'een gezonde geest in een gezond lichaam' en 'overdaad schaadt altijd'!
|