Enkele post bekijken
Oud 18th August 2014, 21:28
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User

Wat Wim zegt klopt inderdaad. Sinds begin dit jaar krijgen we geen subsidies meer voor zonnepanelen. Waarom? Wegens de crisis? Nee, omdat het nu eenmaal rendabel geworden is, zonder subsidies. We kunnen onze zonnepanelen zelfs terug verdienen in minder dan 10 jaar tijd. (zie volgend artikel: http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/...453815-1625.art)

De kernuitstap is tevens ook niet iets wat men over twee seconden wil plannen, de data van de kernuitstap liggen al jaren vast. Het is natuurlijk nogal hypocriet van de afgelopen regeringen om zo'n datum vast te prikken en dan onvoldoende in te zetten op extra (alternatieve) energiebronnen. Nu zitten we immers met de gebakken peren...
Het is mooi dat de overheid zonnepanelen rendabel heeft gemaakt, maar er moeten dan nog wel voldoende zonnepanelen geplaatst worden uiteraard.

De overheid zal wat meer moeite moeten doen om enerzijds het energieverbruik te doen dalen en anderzijds het aantal alternatieve energiebronnen te doen stijgen. Mensen die last hebben van het Not In My Backyard syndroom, moeten misschien wat meer aan de toekomst denken. De overheid kan hen natuurlijk ook laten kiezen tussen een kerncentrale in de straat of een windmolen in de straat...

Strengere regels dringen zich volgens mij op: nieuwbouwwoningen moeten in de toekomst gewoonweg energieneutraal worden. Niet omdat dat een ideaalbeeld is, maar omdat dat duurzaam is en onze welvaart hierdoor niet in het gedrang komt.

Als laatste denk ik dat de overheid inderdaad beter geen torenhoge schuldenberg achterlaat. Mijn mening is dat ze daarom zelf wat meer moeten investeren (in plaats van altijd maar te besparen) in projecten die werkgelegenheid creëren. Wat dachten we van meer projecten om alternatieve energiebronnen te bouwen? Windmolens, zonnepanelen, stroom uit de getijden opwekken: hoeveel jobs kan men er wel niet mee vormen? Meer jobs is meer welvaart is een hoger aankoopgedrag door de burgers en dat resulteert in meer belastinginkomsten voor de overheid!

De overheid zal dus wat meer zijn best moeten doen en de burger zal wat toleranter moeten zijn. Plus uiteraard is de goedkoopste energie, de energie die je niet verbruikt.
Met citaat antwoorden