Enkele post bekijken
Oud 2nd August 2014, 23:07
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User

Dubbel zoveel dronken chauffeurs betrapt deze zomer

Dubbel zoveel dronken chauffeurs betrapt deze zomer

De zomerbobcampagne van het BIVV schrikt vele bestuurders blijkbaar niet af. De politie stelt vast dat 7,2 procent van de gecontroleerde bestuurders te veel heeft gedronken. Dat is dubbel zoveel als afgelopen winter: toen bliezen 3,2 procent van alle gecontroleerde chauffeurs positief. Dat schrijft Het Nieuwsblad.
De cijfers blijken uit een rondvraag bij de Vlaamse politiezones. In de voorlopige resultaten van 42 zones, goed voor 32.000 alcoholcontroles, had meer dan zeven procent van de automobilisten te veel gedronken.

‘Dat betekent dat één op de twaalf bestuurders die je op de weg tegenkomt, dronken in de wagen zit. Dat is schrikwekkend en wel heel slecht nieuws voor je eigen veiligheid’, zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).

Het resultaat is zo slecht dat het zelfs de allereerste bobcampagne uit 1996 van de tabellen veegt (toen 6,4 procent). ‘We staan weer op hetzelfde punt als eind jaren 90’, zegt De Dobbeleer. van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).

Ook het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid schrikt van de tussentijdse cijfers. ‘De bobcampagne in de winter is bekend, die in de zomer duidelijk nog niet. Op die herkenbaarheid moeten we duidelijk meer inzetten’, zegt woordvoerder Koen Peeters.

Bron: De Standaard

Mening:
Toen ik de titel van dit artikel las, moest ik toch al even fronsen. Er zijn al zo veel ongevallen op de autowegen. En dan nog stijgt het aantal dronken mensen achter het stuur. Dit begrijp ik niet. Natuurlijk liggen niet alle oorzaken van ongevallen bij dronken rijden. Maar het heeft toch wel zijn aandeel. Een aandeel dat we beter zo klein mogelijk kunnen houden. Als ik nu op de autostrade zou rijden of op de baan en ik kom twaalf auto's tegen. Dan is er één dronken bestuurder. Dit vind ik persoonlijk een heel verontrustende gedachte.
Voor mij is het ook moeilijk te begrijpen waarom mensen achter het stuur van hun wagen kruipen als alcohol op hebben. Het maakt zelfs voor mij niet uit hoeveel, het kan gewoon niet. Enkel zijn er minstens 7% van de gecontroleerde die hier een andere mening over hebben. Ik hoop dat we dit cijfer snel terug kunnen verkleinen en zo de wegen in België al een stuk veiliger kunnen maken.
Met citaat antwoorden