25th July 2014, 13:54
|
HP
|
|
|
|
Ik herinner mij nog talloze gesprekken met de Godsdienst leerkracht die een poging ondernam om ons te overtuigen dat de doodstraf een slecht ding was. Ik ben ervan overtuigd dat voor een rationeel persoon inderdaad een onethisch iets is, maar de mens zit anders in elkaar. Het is gemakkelijk te zeggen dat de doodstraf iets fout is en dat we als mens dit niet mogen toelaten. De irrationele mens dat dichtbij geweld staat en verschillende traumatische gebeurtenissen heeft meegemaakt, zal hier anders over denken. Ik ken mijn eigen positie op de doodstraf niet. Ik hoop dat ik nooit in de situatie terecht kom zoals de verschillende gebroken gezinnen die de doodstraf eisen. Naar alle waarschijnlijkheid mocht iemand van mijn gezin slachtoffer zijn van een moord, zou ik ook de doodstraf willen vragen. Het irrationele neemt over en gerechtigheid zou moeten gehanteerd worden. Gerechtigheid betekent niet een levenslange straf, waar je 12,5 jaar later vanaf bent.