Enkele post bekijken
Oud 12th June 2014, 22:16
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Koffie is goed voor de tanden

Koffie is goed voor de tanden

Onderzoekers hebben een koffieboon ontdekt die tandplak afbreekt, koffie zou je dus onnodige bezoekjes aan de tandarts kunnen besparen, zo blijkt.
Wetenschappers van de universiteit van Rio de Janeiro hebben de 'coffea canephora' onderzocht, een koffiesoort afkomstig uit Vietnam en Brazilië. De onderzoekers brachten tandplak aan op tandfragmenten, maar de koffiebonen verdelgden de bacteriën wanneer ze in contact kwamen met het tandplak. De extracten zouden gebruikt kunnen worden in tandpasta en mondwater.

Hoofdonderzoeker Andréa Antonio zegt dat tandplak de klassieke oorzaak is van tandbederf en tandvleesproblemen, maar dat er veel natuurlijke middeltjes zijn om tandplak tegen te gaan. Toch waarschuwt professor Antonio voor overmatig koffiegebruik: "Te veel koffie zorgt voor vlekken op de tanden en ook het effect van zuur op het tandglazuur mag niet onderschat worden. Bovendien is melk en suiker bij de koffie nefast, het kan alle positieve effecten van de koffieboon volledig neutraliseren."

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...de-tanden.dhtml
Datum: 12/06/2014 om 10u48

Mening

Dat koffie zorgt voor een opgewekt gevoel en alertheid wisten we al. Dat het eveneens goed is voor de tanden is iets nieuws. Ik drink zelf geen koffie omdat ik het simpelweg niet lekker vind. Ik heb persoonlijk geen last van tandproblemen, dus ik heb na het lezen van dit artikel niet de drang om deze koffie te proberen. Let wel op! Het gaat enkel om een bepaalde soort koffie, niet elke koffie is goed voor de tanden.

Mensen die last hebben van tandplak en bijbehorende tandproblemen kunnen deze koffie proberen (indien ze koffie lusten en/of het willen testen). Iedereen droomt van een mooi gebit en koffiedrinkers hoeven volgens dit artikel niet veel te veranderen aan hun dagelijkse routine. Enkel van soort koffie veranderen, dit moet lukken. Het artikel wijst er wel op dat veelvuldig gebruik van koffie schadelijk kan zijn voor de gezondheid (dit weten de meeste mensen ondertussen al wel, maar het is toch slim dit even te vermelden). De hele dag door koffie drinken is geen goed idee.
Met citaat antwoorden