Citaat:
Ik laat mij door deze stemtest helemaal niet beïnvloeden want zoals je in de verschillende meningen kunt lezen, zijn ze niet altijd correct. De vragen zijn vaak simpele vereenvoudigen van moeilijkere standpunten. De enige antwoorden die je kan geven zijn ‘eens’ of ‘oneens’. Deze antwoorden gaan veel te snel door de bocht. Bij mij was het meer dan eens een ‘ja, maar…’ of ‘neen, maar…’. Hierdoor heb ik soms noodgedwongen gebruik moeten maken van de knop ‘geen mening’.
|
Mee eens. Erg vreemd dat een stemtest ontwikkeld door de UA en de nationale mediazender soms zo kort door de bocht is en weinig ruimte laat voor nuance en de antwoorden van de partijen lijken ook niet altijd goed gescreend. Ja, het moet natuurlijk eenvoudig blijven, maar toen ik hem zellf gisteren voor het Vlaams niveau deed bleek ik op veel vragen iets anders geantwoord te hebben dan bepaalde partijen, maar hun nuancering had me anders doen stemmen. Enkele vbn:
Citaat:
STELLING:Ook werkloze ouderen boven de 60 jaar moeten verplicht begeleid worden naar een nieuwe job
|
Ik koos oneens en kwam daarin overeen met VB dat zegt: "
Enkel 60-plussers die dat wensen, moeten actief begeleid worden naar een nieuwe job."
Terwijl Groen het 'eens' is en zegt: "
We geven niemand op voor de arbeidsmarkt. Iedereen verdient een goede begeleiding. "
Nu ga je me niet vertellend dat Groen ook niet vindt dat vooral degenen die dat zelf wensen begeleid moeten worden. Uiteindelijk zeggen ze hetzelfde, alleen brengt VB een nuance aan die Groen niet vermeld, maar waar zij ongetwijfeld ook achter staan. Ik ben het alleszins met beide eens.
Of wat denk je van deze:
Citaat:
Vooral een lening voor de renovatie van een oude woning moet fiscaal voordelig zijn
|
Ik koos 'eens', maar Groen koos 'oneens' met volgende uitleg:
"Oude woningen renoveren is interessant. We creëren dan extra wooneenheden zonder het aansnijden van nieuwe ruimte. Dit stimuleren we beter niet via fiscale prikkels maar wel rechtstreeks, via renovatiepremies voor o.a. totaalrenovatie."
Wat voor mij telde was de aanmoeding om te renoveren (ipv te nieuwbouwen), hoe dat bereikt wordt, maakt me niet zoveel uit. Dus uiteindelijk was ik het dan wel eens met Groen.

Onbetrouwbare test dus, het heeft veel meer zin (maar kost veel meer inspanning van de kiezen) om de reacties van de verschillende partijen te lezen en je daar door te laten leiden.