16th May 2014, 21:31
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
|
|
Frontale treinbotsing voorkomen dankzij veiligheidssysteem
Twee treinen uit tegenovergestelde richtingen zijn vanmorgen omstreeks 11.30 uur op hetzelfde spoor terechtgekomen in Olne, in de provincie Luik. De treinen zijn op een kilometer van elkaar tot stilstand gekomen dankzij het veiligheidssysteem. Dat melden de NMBS en Infrabel.
Volgens spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel lag een vergissing tijdens werkzaamheden aan de wissels aan de basis van het incident. Het treinverkeer tussen Luik en Verviers werd hernomen rond 12.50 uur.
"De mensen ter plaatse hebben de vergissing onmiddellijk opgemerkt bij de werkzaamheden. Ze hebben de bestuurders van de twee treinen gewaarschuwd en het veiligheidssysteem heeft de elektriciteit automatisch afgelegd", zegt woordvoerder Arnaud Reymann van Infrabel. "Ik wil niet minimaliseren, want dit is niet normaal. Maar het is fout om te zeggen dat er bijna een catastrofe was." De betrokken bestuurders hebben hun route gewoon afgewerkt.
De betrokken treinen waren een IC-trein met 400 mensen aan boord en een L-trein met een vijftigtal reizigers. Ze reden op lijn 37 tussen Luik en Aken. De IC-trein reed trager door de werken in Olne.
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...dssysteem.dhtml
mijn mening: Al een geluk bestaan deze veiligheidssystemen, want dit zou een heuse treinramp geweest zijn. Mensen maken fouten en daar is niks mis mee. We mogen dan ook van geluk spreken dat we soms geholpen worden door de nieuwe technologieën. Zo ook bijvoorbeeld bij auto's die automatisch remmen als ze te dicht bij een voorwerp komen. Ik vind dit persoonlijk echt een hele nuttige technologische verbetering die vele domme slachtoffers (de slachtoffers zijn niet dom, de ongelukken wel) kan voorkomen! Ik hoop dan ook dat deze technologie standaard zal worden op de nieuwe automodellen in de komende jaren.
|