Enkele post bekijken
Oud 15th May 2014, 15:56
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User

Als een situatie er uitzichtloos uitziet en de patiënt ondraaglijke fysieke en psychische pijn moet doorstaan, kan de keuze gemaakt worden om euthanasie toe te passen bij meerderjarigen. De patiënt zelf moet ook schriftelijk verzoeken om de euthanasie uit te voeren. Zo kan men niet zomaar een dementerende euthanasie laten plegen, althans de vergevorderde vormen, omdat een goed gesprek (mondeling en/of schriftelijk) niet meer als mogelijk beschouwd worden.

Ik vind de uitbreiding van de euthanasiewet naar minderjarigen geen stap achteruit. De artsen van dienst zullen dit niet zomaar toestaan zonder eerst grondig onderzocht te hebben (fysiek en psychisch) of dat er sprake is van terminaliteit. Dit laatste kan men doen aan de hand van bepaalde symptomatische verschijnselen.

Ik begrijp waar het Canadese gezin vandaan komt, waarom ze dit bericht de wereld insturen. De medische wereld is bijlange niet perfect (ervaringsexpertise!) en berust vaak op protocols en statistiek. Toch heeft men het meestal aan het rechte eind. Het is jammer dat dit eventueel ten koste zou kunnen gaan van uitzonderingen...

Hoe je het ook draait of keert; euthanasie zal nooit zomaar toegepast worden zonder de nodige maatregelen in acht te nemen. Bij dit laatste hoop ik wel dat ze enorm streng zijn, kwestie van een kind niet zomaar het hoofd te laten hangen en zicht op een mooi leven te verliezen, al denk ik dat men hier ontzettend gevoelig voor is en er dusdanig rekening mee houden.
Met citaat antwoorden