15th May 2014, 11:54
|
Wannes Van Bavel
|
|
|
|
Zoals reeds vermeld in mijn eerste reactie heb ik niet gezegd dat er geen punten bijstonden waar ik mee akkoord ging. Ik heb ook gezegd dat in mijn ogen de NVA geen sociale partij is maar er is nog een verschil tussen een sociale en een asociale partij volgens mij. Want anders zouden er 2 sociale partijen zijn en al de rest asociale dan? Ik heb het eerste 'artikel' nog eens nagelezen (had het de eerste keer ook volledig gelezen maar was om aan te tonen dat het een opiniestuk was van een tegenstander van de NVA en als toekomstig leerkracht PAV moet ik nu eenmaal de leerlingen kritisch doen kijken naar de bronnen van een artikel en dit was geen onpartijdig artikel te noemen) en ik blijf erbij. Er staan inderdaad gewoonweg zaken in die kloppen en waar ik zelf ook absoluut geen voorstander van ben, zoals reeds vermeld het hele GAS-gebeuren bv maar ik vind niet dat ik op elk punt een mening moet gaan geven want ik heb mijn mening gegeven over de punten waar ik NIET mee akkoord was. Dat wil dus zeggen dat ik waarschijnlijk over de andere punten wel ergens akkoord was, niet? Maar er zijn gewoonweg zaken waar we mee moeten oppassen, zoals de taks op de rijken. Extra inkomsten uit het belasten van opbrengsten uit aandelen kan ik bv alleen maar toejuichen. Ben ik akkoord met het feit dat 5% van de bevolking meer heeft dan die 75% eronder tezamen? Natuurlijk niet, bijna niemand zal hier akkoord mee gaan veronderstel ik. Maar het feit is gewoon dat wanneer we de grote multinationals nog meer gaan belasten ze effectief gewoonweg gaan vertrekken naar een ander goedkoper land en dat je hier dan zit met een verlies van een paar duizend banen. En dat kan toch ook geen sociale oplossing te noemen zijn? In dat opzicht begrijp ik dus ook dat een aantal grote havenbedrijven door het stadsbestuur een kwijtschelding hebben gekregen van boetes tot 51 miljoen euro omdat dit eigenlijk peanuts zijn in vergelijking met wat die bedrijven genereren aan inkomsten en bieden aan werkgelegenheid voor de stad en het ganse land. Je moet niet denken dat de havens van Rotterdam en Hamburg (de grootste concurrenten voor onze Antwerpse haven) niet genieten van dezelfde 'voorkeursbehandeling' als hun collega's in Antwerpen. Hebben de grote bedrijven dan niet te veel macht in een land als België? Waarschijnlijk wel ja maar het zijn wel zij die ons aan het werk zetten...
Dus Daan, ik wil gewoon nog even zeggen dat ik begrip kan opbrengen voor een aantal punten uit het originele artikel maar dat ik absoluut niet akkoord kan gaan met een aantal andere. En daar zal het in politiek wel om draaien zeker? Ik vrees alleen dat voor de komende verkiezingen de sociale partijen in Vlaanderen wel eens zwaar zouden kunnen gaan verliezen ten opzichte van de (centrum en) rechtse partijen.
|