Enkele post bekijken
  #2  
Oud 14th May 2014, 15:43
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Mij verbaast dit artikel eigenlijk niet zo erg. Jongeren krijgen tegenwoordig zoveel druk opgelegd van alle kanten: ze hebben vaak bergen werk voor school voor zich liggen, ze moeten volgens bepaalde "regels" leven om geaccepteerd te worden door andere jongeren, ze zijn misschien nog belangrijk in een jeugdbeweging, ze moeten dan ook nog eens gaan werken,... Natuurlijk is het niet voor iedereen zo, maar ik denk dat als je niet zo goed met stress en eventuele afwijzing om kan gaan, dat je al snel met een depressie te kampen krijgt. We zouden echt meer aandacht moeten besteden in het weerbaarder maken van onze leerlingen. Op die manier zullen ze veel meer druk aankunnen en zullen ze misschien wel eens een slecht moment hebben, maar zal het misschien niet meer overgaan in een depressie. Ik denk dat lessen godsdienst en leefsleutels hier ideaal voor zijn, maar ook in andere vakken zou je hieraan moeten kunnen werken. Als leerkracht bepaal je mee de klassfeer en als deze al goed zit, dan zullen de leerlingen sowieso al veel beter in hun vel zitten.
Wanneer er echt problemen zijn, dan kan je met deze leerlingen eens gaan praten. Je moet dan wel voor jezelf uitmaken of jij hier op een goede manier mee om kan gaan en of het eventueel toch niet zinvol is om de leerling door te verwijzen naar het CLB, een psycholoog...

Het hoge zelfmoordcijfer dan nog. Ik denk dat jongeren op televisie, op internet, misschien in hun directe omgeving... redelijk vaak geconfronteerd worden met zelfdoding. Ik vraag mij af of dit wel een goede zaak is. Sommige jongeren doen hier misschien wel ideeën op en wanneer het dan eventjes te hoog zit, dan is de stap denk ik snel gezet. Wanneer een zelfmoordpoging mislukt, dan zijn de meeste mensen achteraf blij dat dit niet gelukt is, dus dat bewijst dat het meestal echt gaat om een moment van uiterste wanhoop. Ze weten niet meer hoe ze eruit moeten geraken en kiezen dan voor de enige oplossing die zij op dat moment zien: er een eind aan maken.
Ik denk dat er meer zelfmoordpreventie moet komen, maar zonder expliciet over zelfdoding te praten wanneer de leerling hier zelf niet over spreekt. Het is belangrijk om met de leerling in kwestie te zoeken naar mogelijke (deel)oplossingen, naar andere manieren om de problemen op te lossen.
Met citaat antwoorden