Enkele post bekijken
Oud 13th May 2014, 22:26
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User

Water blijkt zeer diep tussen De Wever en Magnette

N-VA-voorzitter Bart De Wever en PS-tegenpool Paul Magnette zijn voor de camera’s van VTM en RTL-TVi opnieuw rechtstreeks in debat gegaan. Magnette kwam geregeld fors uit de hoek, maar ook De Wever schoot er niet naast.

‘Rumble in the jungle’, zo vatte Bart De Wever na afloop samen. Opnieuw bleek vooral de grote kloof tussen de grootste partijen van het land. RRL-TVi zond het debat al uit, bij VTM staat het (ondertussen al vervroegd) om 21u50 geprogrammeerd.

De conclusie aan het eind was voor beide kopmannen snel gemaakt. Als het even kan, stappen ze niet samen in één regering. ‘Als het is om te praten over het einde van de sociale zekerheid en van het land, dan niet met N-VA’, zei Magnette, die vermoedt dat de Vlaams-nationalisten het land sowieso slechts willen blokkeren en helemaal geen federale regering willen vormen.

De Wever heeft weliswaar het gsm-nummer van Magnette, maar hoopt dat na de verkiezingen niet nodig te hebben. ‘Mijn hoop is zonder de PS te kunnen regeren’, aldus de N-VA-topman, die in het debat opnieuw het bewijs zag dat Vlaanderen en Wallonië een fundamenteel andere weg uit willen.

Bloedbad

Ging het nu om werk, fiscaliteit, sociale zekerheid, migratie of justitie, telkens opnieuw bleek het water zeer diep. ‘Zelfs met een gloeiende tang kan je hem niet laten zeggen hoe hij gaat besparen’, hekelde De Wever ook. Waarop Magnette waarschuwde voor ‘het bloedbad’ dat dreigt met de indexsprong en de 9 miljard die N-VA wil snijden in de sociale zekerheid.

Toen Magnette N-VA verweet ‘tegen vreemdelingen’ te zijn, vroeg een verontwaardigde De Wever om ’een minimum aan respect voor de waarheid’. Maar hij counterde ook meteen. ‘Uw parlementsleden beletten uitwijzingen op het vliegtuig, dan moet u er niet van schrikken dat de Vlamingen niet van uw PS moeten weten.’

De Wever trok ook zelf meermaals in de aanval. ‘Waar de PS het grootst is, is de werkloosheid het hoogst’, sneerde hij. Of nog: ‘De liefde van de PS voor België, dat is de liefde voor de transfers.’

Niets gebroken

Een zogenaamde keuze tussen het PS-model en het N-VA-model, wees Magnette dan weer categoriek van de hand. N-VA is immers niet de enige partij boven de taalgrens. ‘U bent nog niet de keizer van Vlaanderen, u moet accepteren dat er ook andere Vlaamse partijen zijn’, hekelde de PS’er.

Wie het debat uiteindelijk won, durfden beide tenoren na afloop niet zeggen. Of er nog nieuwe wonden geslagen zijn dan? ‘Er is niets gebroken dat nog niet gebroken was’, besloot De Wever.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140513_01104400

Mening: Eigenlijk vind ik het een beetje onterecht dat men de N-VA en de PS de machtigste partijen noemt. Zo beïnvloedt men de stem van de kiezer, kleine partijen maken zo al geen kans meer vind ik.
Wat het debat betreft, ik had al verwacht dat dit heftig ging worden. Het zijn 2 verschillende partijen en willen zo graag mogelijk aan de machtig komen. Maar wat Magnette zegt over dat De Wever nog niet de keizer is van Vlaanderen vind ik helemaal terecht. Dit sluit ook aan bij mijn eigen mening, ik denk wel dat dit nodig was om Bart De Wever terug met beide voeten op de grond te zetten.
Met citaat antwoorden