13th May 2014, 16:16
|
Registered User
|
|
|
|
Het klopt dat technologie een heel belangrijke rol speelt in het leven van de jongeren. Maar vaak zijn het niet alleen de jongeren meer die op facebook zitten, veel mails checken, tweeten, spelletjes spelen op hun Iphone,.. ook ouders doen dit meer en meer. Waar men vroeger vaak 's avonds nog aan het werk was of een gezelschapsspel speelde, maakt men nu veel meer gebruik van multimedia. Ik merk zelf ook dat ik bijvoorbeeld 's avonds nadat ik mijn computer heb afgesloten al snel naar mijn gsm grijp om nog even facebook te controleren. Maar ook dat ik bijvoorbeeld gewoon nog tot laat op mijn computer bezig ben voor eventuele deadlines. Hierdoor verlies je kostbare tijd, die je anders zou kunnen gebruiken om te slapen! En het is effectief waar dat mensen een basishoeveelheid slaap nodig hebben. De ene wat meer als de andere maar zonder slaap kan je niet en zeker niet op een lange termijn bekeken. Daarom denk ik dat er inderdaad dingen moeten gaan gebeuren om ons te doen inzien dat multimedia de slaap verstoren, maar ik vrees eigenlijk dat het hier voor een stuk al te laat voor is! Laat ons hopen dat we nog een beetje kunnen afkicken en onze nachtrust respecteren! Vaak zie je het bij jongeren ook gebeuren dat ze hun slaappatroon aanpassen in het weekend: ze gaan tot een kot in de nacht uit en slapen overdag. Terwijl ze in de week net overdag naar school moeten. Dit is ook erg ongezond. Maar wat je ook ziet gebeuren, is dat studenten zowel tijdens het weekend als de week uitgaan tot 3-4u 's nachts. Combineer dit dan met de multimedia en zo heb je helemaal niet genoeg slaap! Dit zijn misschien niet de enigste redenen die onze slaap verstoren (want stress is inderdaad ook een andere factor), maar wel een belangrijke! Daarom hoop ik dat onze samenleving snel terug zijn/haar gezondheid voor multimedia gaat plaatsen!
|