Ik denk dat er niet veel zal veranderen. N-VA heeft zich redelijk onpopulair gemaakt, en zeg nu zelf... Wie wil daarmee regeren (buiten VB)? Ik hoop echt op een Di Rupo II. De Oeso gaf onze regering zeer goede cijfers en deze regering heeft ons zeer goed door de crisis geleid. Ik hoop dat jullie je nog herinneren dat door het dwars liggen van BDW met de regeringsvorming België bij de crisislanden behoorde net als Spanje en Portugal. Dit heeft Di Rupo I mooi opgelost.
Om terug te komen op het aanhangsel Wallonië zoals hier iemand vermeld. We zouden eens moeten kijken naar de geschiedenis. Kent u toevallig het boek
'arm Vlaanderen'? Dit ging over Vlamingen die arm waren en gingen werken in de Waalse staalindustrie. Daarna zijn ze gaan investeren in Vlaanderen aangezien hier genoeg plaats was.
Vlaanderen was dus het aanhangsel van Wallonië.
Als we dan gaan kijken naar de toekomst zal dit terug omdraaien. Net als de staalindustrie verouderde in Wallonië, zal nu de huidige industrie in Vlaanderen verouderen want het is hier volgebouwd. Ondertussen is men aan het investeren in de petrochemische sector in de regio rond Luik.
Misschien moeten wij binnen 30 concluderen dat wij afhankelijk worden van Wallonië.
'Wallonië moet op zichzelf leren staan'. We blijven nog altijd één land, geen twee. Als we zo gaan denken moeten we binnen enkele jaren gaan zagen op Limburg. Daar verdwijnen nu zeer veel banen, dus meer werklozen op den dop. Gaan we hier dan ook voor vragen om te splitsen?
Om te eindigen; de uitspraak 'N-VA heeft de verkiezingen gewonnen, wat nu?' klopt niet. Als ze niet winnen met 50% +1 hebben ze niet gewonnen. Het zijn de partijen die een coalitie van 50%+1 kunnen vormen die de verkiezingen winnen. Dus nee, N-VA heeft de verkiezingen nog niet gewonnen, pas als zij een coalitie kunnen vormen (wat ik betwijfel door hun aanvallend gedrag) kunnen ze victorie kraaien.