13th May 2014, 00:43
|
Registered User
|
|
|
|
Het is inderdaad belangrijk dat leerkrachten zich vooral op het lesgeven kunnen concentreren. Leerlingen moeten een goede begeleiding en opleiding krijgen, zodat ze over voldoende competenties beschikken om in onze maatschappij te kunnen functioneren. Het is belangrijk dat leerlingen deze vaardigheden en kennis kunnen verwerven in een positieve klasomgeving. Hierbij is het naar mijn mening van belang dat de leerkracht gemotiveerd en enthousiast voor de klas staat. De leerkracht kan inderdaad proberen om rekening te houden met de leefwereld van de jongeren, maar tijdens mijn stages heb ik gemerkt dat dit niet altijd even gemakkelijk is.
Aan elke job zijn er voor- en nadelen verbonden. Als ik kijk naar onze opleiding weet je dat je een hoop administratie te verwerken krijgt en dat elke les aan de nodige eindtermen en doelen moet voldoen. Dit kan zeker en vast zeer demotiverend werken. Toch denk ik dat het belangrijk is dat leerkrachten een deel van deze administratieve taken blijven uitvoeren. Op die manier weten ze wat de kern is van hun lesinhoud. Ik vind dat je als leerkracht toch op de hoogte moet zijn van de eindtermen en doelen.
Daarnaast kan het papierwerk ook voor een deel gereduceerd worden door een goed schoolbeleid. Het is belangrijk dat de school een goede omkadering en ondersteuning kan bieden aan de leerkrachten. Ze kunnen proberen om nog meer taken te verdelen, zodat het werk meer evenredig verdeeld is.
|