Enkele post bekijken
  #1  
Oud 12th May 2014, 22:51
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Antizelfmoordbord in Riemst

In Riemst, in Limburg, is er een bord geplaatst op de plaats waar het voorbije half jaar meerdere mensen zelfmoord gepleegd hebben. Dat bord moet de mensen op andere gedachten brengen. In Groot-Brittannië en de VS gebruiken ze al zulke borden en daar hebben ze hun nut al bewezen.
Het afgelopen half jaar werd de gemeente Riemst geconfronteerd met een aantal zelfmoorden op dezelfde locatie. Daarop stelden veel mensen zich de vraag of de gemeente daar geen initiatief in kon nemen.

"Met die vraag zijn wij naar het Centrum ter Preventie van Zelfdoding getrokken", vertelt Mark Vos, burgemeester van Riemst. "Daar hebben ze ons het advies gegeven om een bordje te plaatsen met daarop het gratis nummer van de zelfmoordlijn. Onderzoek wijst namelijk uit dat zo'n maatregel effect heeft."

In de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Nederland zijn de bordjes niet ongewoon. "We weten uit onderzoek dat mensen die op het punt staan een zelfmoordpoging te doen en het bordje zien staan, effectief contact opnemen en ook heel vaak afzien van hun poging", zegt Kirsten Pauwels, directrice van het Centrum ter Preventie van Zelfdoding.

Riemst is de eerste gemeente in België die zo'n preventieve maatregel neemt. "Wij hopen hiermee mensenlevens te redden en zullen op termijn zien welk effect dit heeft", aldus nog burgemeester Vos. Het Centrum ter Preventie van Zelfdoding hoopt dat dit voorbeeld navolging krijgt.

Bron: de Standaard
Datum: 12/05/2014

Eigen mening:

Zo'n initiatieven kan ik enkel goedkeuren. Er wordt hulp aangeboden wanneer de nood het hoogst is. Toch vraag ik mij eerder af: wat is er zo speciaal aan die plaats en waarom is het aantal zelfmoorden er zo hoog? Toegegeven, een brug boven een kanaal of een autostrade is vrij aanlokkelijk voor een suïcidaal persoon maar zou men niet beter onderzoek doen naar de oorzaak van deze zelfmoorden in plaats van naar het (bijna) fatale gevolg? Er gebeuren veel zelfmoorden in die streek. Ok, nu is de vraag: waarom en wat kunnen we er aan doen?
Met citaat antwoorden