Enkele post bekijken
Oud 12th May 2014, 11:51
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User

Man van eiland gered na val overboord tijdens plaspauze

Man van eiland gered na val overboord tijdens plaspauze

Een Nieuw-Zeelander is gered van een afgelegen eiland door een SOS in het zand te schrijven. Hij was daar beland nadat hij door een hoge golf van een jacht was gegooid tijdens een plaspauze, meldt de krant The Northern Advocate maandag.
Terwijl de twee andere bemanningsleden op het benedendek aan het slapen waren, belandde Todd Vercoe in het water. De motor van het jacht draaide op automatische piloot, zodat Vercoe verplicht was aan een wanhopige drie uur durende zwemtocht te beginnen op een ruwe zee, met donder en bliksem op de achtergrond.

Terwijl hij naar veiliger oorden zwom, was Vercoe vooral bang voor haaien. "Ik bleef tegen mezelf zeggen: 'niet opgeven'. Ik zou mezelf ook niet de beste zwemmer noemen. Op sommige momenten dacht ik niet dat ik het zou halen. Ik bleef mezelf steeds pushen om er te geraken. Het was eigenlijk pure wilskracht", zei hij.

Uiteindelijk bereikte Vercoe de rotsen aan Rimariki-eiland, maar besliste koers te zetten naar vaste grond en zwom de laatste 400 meter naar het schiereiland Kaituna, dichtbij Whangarei, de meest noordelijke stad van Nieuw-Zeeland.

Omdat hij een reddingshelikopter had opgemerkt, schreef Vercoe een SOS in het zand. Reddingspiloot Russell Procter zei dat hij net van plan was te landen zodat bemanningsleden de zoektocht in het donker zouden kunnen voortzetten, toen hij een man hevig met zijn armen zag zwaaien. Vercoe, die aan onderkoeling leed, werd met de helikopter opgepakt en naar Whangarei overgebracht voor een hete douche. "Het was een opluchting hen te zien. Dat wil ik nooit meer doen", besloot Vercoe.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland/ , 12mei 2014

Eigen mening: Op het eerste zicht lijkt dit maar een banaal artikel. Maar als je eenmaal verder leest, merk je dat nachtmerries door avonturenfilms best kunnen uitkomen. Het lijkt wel alsof Vercoe een acteur was in zo'n film. Maar dat was hij niet! Voor hem werd dit levensechte realiteit. Hij moest vechten voor zijn leven en heeft dit ook effectief gedaan! Zo zie je maar dat je moet blijven doorzetten! Onze maatschappij vergeet dit veel te vaak! Ze willen alles direct opgeven en verliezen hun doorzettingsvermogen! Daarom vind ik dit bijzonder knap! Ik weet niet hoe ik dit zou oplossen. Het is super dat hij gevonden is door het ouderwetse 'SOS'-signaal. Bij mij roept dit ook nog wel een andere vraag op: waar zaten de andere bemanningsleden?! Ze lagen blijkbaar te slapen, maar ze moeten toch achteraf iets gemerkt hebben? Zijn zij hun kameraad gaan zoeken? En ten tweede vind ik dat je op zo'n boot niemand alleen wakker mag laten. Je moet minstens met twee personen wakker zijn, voor het geval dat er iets gebeurt. En zo zie je maar, er kan dus effectief iets gebeuren.
Met citaat antwoorden