Enkele post bekijken
Oud 12th May 2014, 10:52
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel

Diversiteit is de nieuwe catechismus. Een mooie woordkeuze en ik begrijp Alain Finkielkraut zijn standpunt hier wel in. Ik ben eerlijk gezegd niet 100% meer mee in het verhaal van Frankrijk maar ik denk wel dat dit kan doorgetrokken worden naar ons land. Sommige van de ideeën uit het artikel lijken inderdaad ontsproten uit het brein van een rechts iemand. Maar ik volg hem wel in het gegeven dat wanneer je weinig of geen linkse ideeën hebt je toch niet direct moet afgeschilderd worden als extreem-rechts of als racist. Zelfs nu, terwijl ik dit aan het schrijven ben denk ik gans de tijd: hopelijk stoot ik hier niemand mee tegen de borst, ik zou geen racist of extreem-rechts iemand willen genoemd worden...
Ik ben wel voorstander van diversiteit, we kunnen van iedereen nog wel een aantal zaken opsteken, maar ik vind het zeker zo belangrijk dat we onze eigenheid als land blijven bewaren. En zijn passage over het onderwijs ben ik het helemaal mee eens. Leerlingen en leerkrachten staan niet op hetzelfde niveau. Ik vind wel dat er ruimte moet zijn voor debat, ook al in het middelbaar onderwijs, maar het mag niet uitdraaien op het feit dat doordat er diversiteit is in de klas je daardoor bv de geschiedenis van je land niet meer zou gaan geven als leerkracht.
Ik vind het vooral gedurfd van Alain Finkielkraut dat hij dit aankaart terwijl hij zelf genaturaliseerd is tot Fransman maar hij toont hiermee wel aan dat hij zich 100% Fransman voelt en dat het zo ook zou moeten.
Met citaat antwoorden