11th May 2014, 16:13
|
Registered User
|
|
|
|
Veertien, wauw. Binnenkort krijgen we vrachtwagenchauffeurs van zestien.
Veertien is absoluut te jong. Dit heb ik niet enkel (overduidelijk) gemerkt in mijn derdejaarsklassen maar ook buiten school kom ik hier genoeg mee in contact. Zo zit ik, als ik geen werk heb voor school, vaak op het skatepark aan de sporthal te Vorselaar. Aangezien ik nu dertien jaar skate en dat skatepark er elf jaar staat, heb ik al menig jeugd weten opgroeien (ik hoorde hier vroeger ook zelf bij).
Stuk voor stuk kruipen ze vroeg of laat op een brommer van een vriend die net zestien is geworden. Dan zie ik ze door de dreef racen zonder enige opleiding, ervaring of zelfs toelating aangezien deze jongeren meestal jongeren zijn dan zestien. Ze racen, smijten de gas open en meer dan eens heb ik iemand zien uitschuiven in het zand. En dan liggen ze daar. Hun eigen schuld, al zijn tienerhersenen een vreemd iets. Ze hebben geen besef van de gevolgen dus weten ze ook meestal niet dat wat ze doen echt gevaarlijk (en illegaal) is.
Zelfs de eigenaar van de brommer is nog een oud kind wanneer je ze op een brommer zet. Al is hij of zij dan zestien, toch voelt hij of zij nog steeds de drang om op een wiel te rijden of abrupt op de rem te gaan staan bij hoge snelheden. Zestien is zelfs te jong. Voor sommige jongeren.
Ik wil absoluut niet iedereen over dezelfde kam scheren; er zijn namelijk genoeg verantwoordelijke zestienjarigen. Maar één of twee jongeren die gevaarlijke toeren uithalen zijn er een of twee teveel. Laat ze eerst volwassen worden in hun denkwijze.
|