11th May 2014, 13:16
|
Registered User
|
|
|
|
Ik begrijp de leerlingen heel goed, dat zij vragen naar meer gemotiveerde leerkrachten. Een leerkracht die positief en vooral gemotiveerd voor de klas staat heeft een veel betere invloed op de leerlingen. Als je iets overbrengt op een manier waarbij je laat zien dat je dit echt boeit gaat dit bij de leerlingen ook beter aanslaan en bovendien gaan ze er dan ook nog eens langer hun aandacht bijhouden. Als een leerkracht ongemotiveerd voor de klas staat, slaat dit natuurlijk ook over op de leerlingen maar dan met een negatief effect. De leerlingen haken dan veel sneller af en krijgen ook het gevoel dat het nutteloos is wat ze aan het leren zijn. Ik hoor ook heel vaak mijn dochters zeggen waarom leren wij dat nu en zij krijgen vaak ook hetzelfde antwoord: “Omdat dit in de einddoelen staat.”
Ik vind wel dat Pascal Smet zichzelf wel tegen spreekt. Nu zegt hij dat niet voor elk vak elke doelstelling moet op gelijst worden maar een tijd geleden waren de toekomstige leerkrachten dan weer te “dom” om het even cru te zeggen.
Het zou misschien inderdaad wel een goed idee zijn om leerkrachten met minder administratieve taken op te zadelen, maar dan heb je nog altijd die groep leerkrachten die les geeft voor de vele vakantie die ze dan hebben. Wat wel tegenslaat want ook onder een vakantie moet een leerkracht werken. Of een leerkracht nu vijf jaar of vijftien jaar in het onderwijs staat, er zal altijd wel iets zijn waar aan gewerkt moet worden. Niemand is perfect.
Ik hoop wel dat wij als toekomstige leerkrachten, gemotiveerde leerkrachten zullen zijn voor onze leerlingen. Zij zijn immers ook de toekomst.
|