10th May 2014, 11:15
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
|
|
"NMBS en federale regering steken leefbaar Brussel stokken in de wielen"
"NMBS en federale regering steken leefbaar Brussel stokken in de wielen"
Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen), ook bevoegd voor Cultuur, is niet te spreken over het nieuws dat de NMBS heel wat vroege en late treinen schrapt. Volgens de groene politicus ligt de schuld bij de federale regering. Ook bij de concertzaal AB wordt verontwaardigd gereageerd.
De Lille vindt dat de federale regering "een leefbaar Brussel stokken in de wielen steekt". Dat de NMBS heel wat vroege en late treinen schrapt, heeft volgens hem immers alles te maken met de besparingen die de spoormaatschappij opgelegd kreeg. "Dit ondermijnt ons mobiliteitsbeleid. Je kan niet blijven investeren in Brusselse trams en bussen, als iedereen verplicht wordt met de auto tot in de hoofdstad te komen."
De groene staatssecretaris wijst erop dat heel wat cultuurhuizen, zoals de AB, hun aanbod actief afstemmen op de treinuren. "Wij zetten met de AB heel hard in op het openbaar vervoer, denk maar aan de mobiliteitsbijdrage van 1 euro die we vragen", reageerde Kurt Overbergh van de AB vanmorgen bij Radio 1. "Dit is lachen met culturele organisaties die hard inzetten op openbaar vervoer."
De beslissing tegenhouden kan de Brusselse regering niet. "Maar over twee weken zijn het verkiezingen. Met de groenen in de regering draaien we dit soort besparingen, zoals ook in het voorstadsnet, terug", besluit De Lille.
Bron: De redactie
Datum: 09/05/2014
Eigen mening:
Ik vind het niet kunnen dat men de vroege en late treinen wilt schrappen. Iedereen is constant bezig dat je het openbaar vervoer moet nemen, maar nu schrappen ze ineens treinen. Mensen nemen de laatste tijd vaker de trein voor een avondje weg te gaan naar bijvoorbeeld: de cinema of naar een concert. De AB regelt zijn uren van het concert namelijk naar de treinuren om zo de bevolking aan te moedigen niet met de auto te komen. Het is dan heel jammer dat die inspanningen voor niets waren indien de late en vroege treinen afgeschaft zouden worden.
|