Enkele post bekijken
Oud 9th May 2014, 11:24
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User

"Laat motorrijders al op 14 jaar ervaring opdoen"

"Laat motorrijders al op 14 jaar ervaring opdoen"

Febiac, de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie en de Belgische Motorrijdersbond (FMB/BMB) pleiten voor een verlaging van de instapleeftijd om met de motor te rijden. "Wie 14 wordt, heeft zo al de mogelijkheid om ervaring op te doen", klinkt het.

In mei 2013 werd de nieuwe regelgeving voor het motorrijbewijs in voege. Nieuw in de wetgeving is dat beginnende motorrijders - vanaf 16 jaar - stapsgewijs een volwaardig rijbewijs kunnen krijgen. Ze moeten om de twee jaar les volgen en een examen afleggen. Pas op 24-jarige leeftijd kan men met een motor de baan op.

Een jaar later maken FEBIAC en de FMB/BMB de balans op. Volgens FEBIAC is het positief dat een 16-jarige die met een scooter of een bromfiets wil rijden, nu minstens vier lesuren moet volgen. Vroeger volstond een theoretische test.

FEBIAC pleit ondertussen wel voor een verlaging van de leeftijdsgrenzen. "Wie 14 wordt, zou eigenlijk al ervaring moeten kunnen opdoen met een bromfiets", stelt de organisatie. Twee jaar later mogen de jongeren dan een zwaarder type motor gebruiken, waarmee ze de weg op mogen.

"Zestienjarigen zouden zo het voordeel hebben dat ze niet beperkt zijn tot 45 kilometer per uur en door auto's en vrachtwagens voorbij moeten worden gestoken", luidt de redenering. "Dat zou voor minder ongelukken zorgen. Maar de politiek gaat van het omgekeerde principe uit. Ook budgettair zou het jongeren beter uitkomen, omdat ze vermogender worden naargelang ze ouder worden."

Datum: 08/05/2014
Bron: De redactie

Eigen mening:

Ik vind het een heel goede maatregel dat jongeren nu niet enkel meer een theoretische test moeten doen om met een brommer te rijden. Het is een goede actie dat de jongeren nu ook vier uur les moeten krijgen, want enkel door geslaagd te zijn met je theoretisch examen wilt niet zeggen dat je met een brommer kan rijden.
Ik vind het helemaal niet goed dat men nu al jongeren van veertien jaar met een brommer wilt laten rijden. Deze kinderen zijn daar volgens mijn nog niet verantwoordelijk genoeg voor, want het zijn nog echt kinderen. Mijn neefje is nu dertien jaar en ik zie hem volgend jaar absoluut nog niet op een brommer zitten. Ik hoop dan ook dat dit niet doorgevoerd wordt uit veiligheid voor de jongeren zelf, maar ook voor de omgeving van deze jongeren.
Met citaat antwoorden