7th May 2014, 16:47
|
Registered User
|
|
|
|
Ik kan mij vinden in beide meningen die hieronder reeds gegeven zijn. Ikzelf neem op school bijna altijd notities met mijn laptop. Het gebeurt raar of zelden dat ik pen en papier neem. Wat in het artikel gezegd wordt klopt. Ik merk dat; wanneer ik notities met pen en papier neem, ik de dingen die gezegd worden in eigen woorden ga formuleren. Dit heeft twee redenen. Ten eerste kan ik op deze manier voor mezelf een duidelijke structuur in mijn notities stoppen. Ten tweede zal ik op deze manier enkel de dingen die ik van groot belang vind noteren.
Wanneer ik met de computer notities maak, wat zeker en vast tijdens de lessen EMCV voorvalt, doe ik dit enkel en alleen maar om zoveel mogelijk van wat er tijdens die bepaalde les gezegd wordt te kunnen noteren. Achteraf, wanneer ik bijvoorbeeld samenvattingen maak voor het examen, zal ik deze notities pas in eigen woorden gaan formuleren. Het grote risico dat hieraan verbonden is, is dat ik op het moment van het in eigen woorden formuleren vaak niet meer weet wat de zinnen die ik letterlijk overnam precies betekenden.
Natuurlijk verschilt dit ook van persoon tot persoon. De ene persoon heeft het moeilijk met iets onmiddellijk in eigen woorden te formuleren, waardoor het makkelijker is om de zinnen tijdens de presentatie/les letterlijk over te nemen. De andere persoon is vlot in het onmiddellijk omvormen van wat er gezegd wordt naar eigen woorden. Zoals in het artikel gezegd wordt, zal het onmogelijk zijn om tot studenten of dergelijke door te dringen dat het gebruik van pen en papier doeltreffender is dan het gebruik van een computer. Het is en blijft zoeken naar wat voor iedereen individueel de beste methode is.
|